RESOC profileert Westhoek als dynamische regio en mikt op jong talent

Redactie KW

In het Streekhuis Esenkasteel van Diksmuide stelde RESOC-voorzitter Christoph Dejaegher vrijdagavond de nieuwe economische publicatie ‘Welkom in Westhoek City’ voor. Er komt een samenwerkingsproject met scholen, om zo jong talent in contact te brengen met regionale bedrijven.

Christoph Dejaegher van het Regionaal Sociaaleconomisch Overlegcomité (RESOC) benadrukt dat er in de Westhoek nog genoeg ruimte is voor ondernemerschap, en dat er zich ook nog bedrijventerreinen kunnen ontwikkelen zonder te veel open ruimte aan te spreken. RESOC Westhoek schakelde auteurs en journalisten Björn Crul en Karel Cambien in om daarrond een brochure samen te stellen.

Drie speerpuntsectoren zijn ook de nieuwe groeipolen: duurzaam bouwen en renoveren, landbouw en agrocleantech en innovatie in toerisme. De Westhoek bulkt van creatieve ondernemers met innovatieve ideeën zoals hightech bedrijf Melexis in Ieper, kmo Vermeulen Construct met zijn agrocleantech machines of Ingrid Lesage Creations met exclusieve stoel- en tafelhoezen voor luxehotels in de hele wereld. Met de toeristische sector laat de Westhoek zich zeker niet onbetuigd: pretparken Bellewaerde en Plopsaland zijn ook over de landsgrenzen bekend en de regio kent meer sterrenrestaurants dan de andere provincies. Er liggen enorme toekomstperspectieven in de aansluiting met Noord-Frankrijk: alleen al het departement Nord-Pas-de-Calais telt zes miljoen inwoners.

Brain drain wordt brain gain

Directrice Isabelle De Keyser van het Sint-Aloysiuscollege in Diksmuide is opgetogen over het samenwerkingsvoorstel met RESOC. De braindrain – waardoor jonge afgestudeerden de regio verlaten om elders aan de slag te gaan – kan worden omgezet in een brain gain. “Al onze zesdejaars zullen een usb-stick krijgen waarop de brochure van RESOC staat. Die informatie zal voortaan ook als extra luik worden toegevoegd aan de website ‘klaar voor hoger onderwijs’. Zo kunnen leerlingen een bedrijf uitkiezen waar ze later graag zouden werken. Ze worden gemotiveerd om meer informatie via het internet op te zoeken en we vragen hen om welke reden ze die keuze maken. Op die manier kunnen ze een gerichtere studiekeuze maken die bij hun droomjob past. Vroeger werkten we eerder omgekeerd: eerst waren er infosessies of bezochten we een infobeurs.”

In een later stadium wordt gedacht aan korte stages achter de schermen van bedrijven uit de regio.

(MVDP – Foto MVDP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier