REPORTAGE: Agristo uit Hulste leert de wereld friet eten

U herkent v.l.n.r. ceo Dirk Decoster, cfo Hannelore Raes en verkoopdirecteur Filip Wallays van Agristo. (Foto LOO) © FOTO LOO
Redactie KW

Agristo, een specialist van diepgevroren aardappelproducten uit Hulste, won recent de Trends Gazelle bij de grote ondernemingen.

In volle crisistijd je omzet en medewerkersbestand zien stijgen, je moet het maar doen. Agristo is zo’n bedrijf die daar de afgelopen jaren in slaagde en daarom bedacht het weekblad Trends de specialist in diepgevroren aardappelproducten met de grote gazelle. Dat Agristo de voorbije jaren sterk is gegroeid, blijkt uit een aantal cijfers. “Niet alleen de omzet en de cashflow zijn enorm gestegen (in vijf jaar meer dan verdubbeld), er kwamen ook heel wat medewerkers bij”, aldus financieel directeur Hannelore Raes. “In die vijf jaar zijn er ongeveer 250 bij gekomen, waardoor we nu een bestand van een 400-tal medewerkers hebben.”

Tilburg en Nazareth

“In Hulste werken zowat 130 personen”, aldus nog verkoopdirecteur Filip Wallays. “Daar is ook onze hoofdvestiging. Onze andere medewerkers zijn actief in Nazareth en in Tilburg. We zijn sinds 2001 actief in Nederland. Het is nooit ons doel geweest om ook bij onze noorderburen een vestiging te hebben, er diende zich gewoon een opportuniteit aan. We hebben toen een bedrijf kunnen overnemen en zo vulden we meteen onze wens tot uitbreiding in.”

“In 2011 konden we dan Willequet in Nazareth overnemen”, vervolgt ceo Dirk Decoster. “Dat was eveneens een belangrijk gegeven, want zo werd ons assortiment verruimd met kroketten. Het stelt ons vanaf dan in staat om naar onze klanten te trekken met een totaalpakket van diepgevroren aardappelproducten.”

700.000 ton

Met vestigingen in België en Nederland zou je denken dat Agristo, die zich in hoofdzaak op private labels (aardappelproducten die bijvoorbeeld als huismerk in supermarkten liggen, red.) richt, maar met Agristo en Maestro ook eigen merken heeft, zich voornamelijk op de Benelux richt. Maar dat blijkt niet het geval… Dirk Decoster: “In België en Nederland is de markt supercompetitief, want alle producenten van diepgevroren aardappelproducten zijn in deze landen én in Amerika gevestigd. Bovendien is de markt hier klein. Daarom houden wij geen rekening met de landsgrenzen. Groot-Brittannië en Frankrijk zijn grote afzetmarkten, al hebben we het bij Agristo over twee ‘afzetlanden’: Europa en alles erbuiten.”

Met andere woorden: van Australië over het Midden-Oosten tot Zuid-Amerika, wie daar friet eet in een restaurant, heeft een goede kans dat deze lekkernij van Agristo komt. Financieel directeur Hannelore Raes: “Per jaar verwerkt Agristo 700.000 ton aardappelen. Die komen uit België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Op papier lijkt het er misschien op dat we de aardappelen over een grote afstand moeten vervoeren om te verwerken, maar Hulste ligt vlakbij Frankrijk en hetzelfde gaat op voor Tilburg en Duitsland. Het is zo dat we ons bevoorraden bij bedrijven in een straal van maximaal 100 kilometer.”

Geen fastfood

Opvallend is dat Agristo zijn waren niet aan fastfoodketens levert. “Fastfoodketens leggen hun leveranciers bepaalde voorwaarden op”, legt verkoopdirecteur Filip Wallays uit. “De frietjes moeten een bepaalde lengte en een bepaalde dikte hebben. Daardoor is dit een aparte markt geworden: een aantal bedrijven heeft zich daarin echt gespecialiseerd. Wijzelf hebben dan ook niet de ambitie om ons op die markt te richten, houden ons aan het spreekwoord ‘schoenmaker, blijf bij je leest’. Wijzelf werken overigens het meest met bintjes en die aardappelsoort is ook niet geschikt voor dat soort lange, dunne frietjes.” (AXV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier