REO Veiling beleeft tweede beste jaar ooit

Paul Demyttenaere © STEFAAN BEEL
Philippe Verhaest

De REO Veiling heeft een topjaar achter de rug en klokt af op een omzet van 177 miljoen euro.

REO Veiling Roeselare kan terugblikken op een sterk jaar. “We boeken een omzet van 177 miljoen euro en stranden zo op een zucht van de 178 miljoen euro in 2010”, aldus directeur Paul Demyttenaere. “2016 wordt zo ons tweede beste jaar ooit.”

Tegenover 2015 doet REO Veiling het liefst 7,3 procent beter in 2016. “Er passeerden 40,1 miljoen verpakkingen in onze veiling, een klein procentje minder dan vorig jaar. Dat heeft veel te maken met de erge natte maand juni. Dat was een breekpunt in het jaar en zorgde voor een flinke impact op het aangevoerde volume. We hadden aanvankelijk een groei van vier tot vijf procent meegerekend. Na juni volgde trouwens een erg droge periode, wat opnieuw voor een rem zorgde. Vooral buitenteelten als bloemkool en sla hadden minder opbrengst.”

Hét topproduct bij REO Veiling blijft nog altijd prei. “Met een omzet van 27 miljoen euro nog altijd onze onbetwiste nummer in. We leveren ook veel inspanningen voor de preisector en zetten erg in op kwaliteit.” Het zilver is weggelegd voor champignons. “Die heeft sinds 2012 een grote inhaalbeweging gemaakt en zorgt voor een omzet van 17 miljoen euro. Door een doorgedreven specialisatie en veel aandacht voor bioproductie zit de champignon weer in de lift.”

Het brons is voor de tomaat en op de vierde plaats staat de aardbei.

REO Veiling, dat bestaat uit 3.000 coöperanten, waarvan 1.000 actieve producenten, mag tevreden terugblikken op 2016. “En zo kunnen we 2017 met een gouden randje starten. We mogen straks onze 75ste verjaardag vieren en zullen dat met de nodige luister doen. We blijven hard werken, maar mogen trots zijn op wat REO Veiling gepresteerd heeft.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier