Promovera promoot kmo’s

We herkennen Gianni De Clercq, Dominique Masselis en Stef Dejonghe. (Foto AXV)
Axel Vandenheede

Wat een jaar geleden nog omschreven werd als toogpraat, is intussen uitgegroeid tot een digitaal platform waarbij zich al meer dan 170 kmo’s aansloten. Promovera is de naam van de start-up die kleine ondernemers een plaats geeft op internet.

De beste ideeën ontstaan tussen pot en pint, luidt een cliché. In het geval van Stef Dejonghe, zaakvoerder van Adfundum Communications in Rumbeke, en Wevelgemnaar Dominique Masselis is dat ook echt het geval. “Kleine kmo’s, zoals de plaatselijke bakker of slager, hebben het moeilijk om zich te manifesteren op het internet, ook al bieden ze de beste producten aan”, legt Wevelgemnaar Dominique Masselis (43) uit. “Ik dacht dat er een eenvoudige manier moest zijn om hen toch te bedienen. Zowat een jaar geleden zijn we daarover op café beginnen te brainstormen met vrienden.”

Lancering op 1 april

“Het moest zoals gezegd iets eenvoudigs zijn, maar wel snel en overzichtelijk”, stelt Stef Dejonghe (50) uit Rumbeke. “Bovendien moest de look and feel goed zitten, zodat potentiële klanten zich in een aangename omgeving bevonden. Tot slot was het heel belangrijk om met één platform uit te pakken waarmee je zowel de eigen website als sociale media kon bedienen.”

Na maanden werken achter de schermen werd Promovera gelanceerd. Op 1 april nota bene… “Het was zeker geen aprilgrap, we gingen er vol voor”, vervolgt Stef. “De naam verwijst enerzijds naar promotie en anderzijds naar Primavera, Italiaans voor lente. Promovera bekt ook goed in heel wat talen. Een bewuste keuze. Daarom hebben we niet alleen de Belgische domeinnaam van promovera gekocht, maar ook de beschikbare domeinnamen in het buitenland.”

Zowat zes maanden na de opstart is de start-up meer dan succesvol. “Er zijn al bijna 180 handelaars aangesloten”, aldus nog Dominique. “Dat gaat van Wevelgem, waar we zijn begonnen, tot Roeselare, Ieper, Kortrijk… De bedoeling is nu dat Promovera verder wordt uitgerold. In Limburg is iemand al bezig.”

“We zijn nog niet lang bezig, maar hebben wel al de interesse gewekt van het buitenland”, pikt Stef in. “Vanuit Nederland kregen we al de vraag om samen te werken en we hebben ook al contacten met een persoon die Promovera in Polen en Bulgarije wil lanceren.”

“We raden onze klanten aan om elke dag iets online te posten”

Zeker is dat het concept aanslaat, ook al is het bij wijze van spreken zo oud als de straat. Stef: “Vroeger zaten de mensen veel meer buiten en spraken met elkaar. Over wat er gebeurde in de straat en de gemeente. Als een handelaar toen iets speciaals deed, ging dat als een lopend vuurtje rond. Vandaag zitten nog weinig mensen buiten, heel veel gebeurt via het internet. Wij zetten op Promovera weetjes over handelaars en promoties online, zodat de mensen weten wat er in hun buurt leeft.

Dominique: “We raden onze klanten aan om elke dag iets te posten. Een promotie, een weetje, een gebeurtenis… Dat mag zelfs gewoon een foto zijn. Aan het aantal kliks zie je dat dit werkt. Een kmo deelde op een bepaald moment mee dat de broer van de zaakvoerder in de zaak stapte. Dat werd enorm veel gedeeld en gaf zo aandacht aan de zaak.”

Aanvulling

Iemand die al van bij de opstart klant is van Promovera is Gianni De Clercq. Hij is zaakvoerder van Greenstore in Moorsele, een winkel van kwalitatieve interieur- en tuinaccessoires. “Ik ken Dominique Masselis al een tijdje en hij heeft me het concept achter Promovera uitgelegd”, vertelt Gianni. “Ik was meteen gewonnen voor het idee. Het gaat om een aantrekkelijke en overzichtelijke website, die de mensen aanspreekt. Zelf heb ik een website en een eigen Facebookpagina. Promovera is daarop een mooie aanvulling.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier