Principieel akkoord voor nieuwe ferryverbinding Oostende-Ramsgate

© portofoostende.be
Redactie KW

Het directiecomité van de Haven Oostende heeft met Seabournefreight een principieel akkoord bereikt voor de opstart van een nieuwe RoRo-lijn Oostende-Ramsgate die op 1 maart 2018 van start zou gaan.

Oostende kent een rijke geschiedenis als het op ferryverbindingen aankomt. Er was al een rechtstreekse verbinding met het Britse eiland midden de negentiende eeuw, maar daar kwam in 2013 een eind aan toen de laatste reder TransEuropa Ferries failliet ging. Er is lang gewerkt om de lijn verder te zetten, maar met de verbindingen vanuit Calais en Duinkerke was het niet evident om die dienst rendabel te krijgen.

Ook voor passagiers?

Het Britse Seabourne Freigt zou nu toch overstag gaan, na anderhalf jaar onderhandelen. Het zou gaan om een verbinding met drie schepen die in totaal zes afvaarten per dag zouden doen. In eerste instantie zou het gaan om een ferrydienst voor vrachtwagens, maar er ligt een scenario op tafel om in de zomer van 2019 eventueel uit te pakken met een passagiersverbinding. Volgens Oostende zou de nieuwe verbinding zestig jobs opleveren. “We zijn al bijna anderhalf jaar bezig met het bedrijf en er is nu een principieel akkoord, ook rond het financiële plaatje. Zo zal de rederij instaan voor de beveiliging van de terminal”, zegt burgemeester Johan Vande Lanotte, die de linkeroever van de haven wil vrijhouden voor RoRo-diensten en de rechterzijde voor de offshoresector. Daar zou nog een investering gebeuren van tien miljoen euro.

Transmigranten

Er zouden ook een tiental extra politiekrachten worden voorzien en de ferrymaatschappij moet werk maken van de veiligheid aan hun ferryterminal. Er is ook al gesproken met het kabinet van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) over een samenwerkingsovereenkomst met de scheepvaartpolitie, maar ook met de federale- en spoorwegpolitie. Oostende was voor het faillissement van TransEuropa Ferries een aantrekkingspool voor transitmigranten. Die verdwenen nagenoeg allemaal na 2013, maar dat probleem dreigt nu opnieuw op te duiken. Oostende is dus op zijn hoede. De komende weken zal alles gefinaliseerd worden en begint de opmaak van de contracten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier