Poperinge lanceert nieuw actieprogramma om hop te promoten

Redactie KW

Het stadsbestuur diende onder de projectnaam ‘Belgische hop, transparant en betrouwbaar’ een subsidieaanvraag in bij Leader Westhoek in het kader van het programma voor plattelandsontwikkeling, waarbij de stad Poperinge als promotor en Inagro en vzw Hop als copromotoren fungeren.

Burgemeester Christof Dejaegher (CD&V): “De hoofddoelstelling is het behoud (en waar mogelijk een uitbreiding) van het Belgische hopareaal met een verhoogde afzet van de Belgische hop bij de Belgische brouwerijen door enerzijds een betere kwaliteitsgarantie en -informatie en anderzijds ook door het actiever communiceren en overleggen met de Belgische brouwerijsector. Deze ambitie is mogelijk door een actieve samenwerking binnen de Belgische hopsector en door deze sector nog professioneler voor de dag te laten komen. De genoemde partners streven dus naar een Belgische hopsector, waarin de buitenwereld vertrouwen kan in stellen en waar kwaliteit, transparantie en communicatie, onder het logo ‘Belgische hop – Belgian hops’, hoog in het vaandel worden gedragen. Het project heeft een looptijd van drie jaar.”

Om dit Leader-project optimaal te laten renderen, gaat het stadsbestuur over tot het aanwerven van een nieuwe medewerker, die zich gedurende de projectperiode halftijds op dit onderwerp toelegt. De andere helft van de voltijdse betrekking fungeert de nieuwe medewerker als deskundige landbouw. Na afloop van het project blijft de medewerker tewerkgesteld als deskundige landbouw, waarbij de geselecteerde onder meer ondersteuning geeft aan de Belgische hopsector.

Zeventien nieuwe brouwerijen behaalden dit jaar met 39 verschillende bieren het logo. Dat brengt het totaal op 58 brouwerijen met 214 bieren, of zowat tien procent van de totale Belgische bierproductie. Zij verklaren op erewoord dat minstens de helft van de hop die zij gebruiken, Belgisch is”, aldus Luc Dewulf van de Dienst Hop van de stad.

(AHP-foto MD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier