Paters Westvleteren onderzoeken strengere bierverkoop

De Paters van Westvleteren konden niet lachen met de actie. © GF
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

De Nederlandse supermarktketen Jan Linders heeft officieel beloofd om geen Westvleteren meer te verkopen nadat de advocaat van de monniken van de abdij een brief verstuurde. “Daarmee is voor de monniken deze zaak gesloten”, zegt een woordvoerder van de Sint-Sixtusabdij.

De Nederlandse supermarktketen Jan Linders, die zich profileert als bierspecialist, verkocht begin maart eenmalig 300 houten kratjes met daarin elk 24 flesjes. Klanten mochten maximum twee flesjes kopen aan 9,95 euro per stuk, ruim vijf keer zoveel als de prijs in de abdij. Daar kost een flesje 2,50 euro, inclusief 0,62 euro leeggoed.

Voor een bak Westvleteren Blond betaal je 35 euro, een bak Westvleteren Twaalf kost 45 euro. Het bier is niet bestemd voor de handel. Op de website van de Sint-Sixtusabdij staat letterlijk: “De Trappist Westvleteren is enkel voor particulieren te koop, waarbij iedere koper zich engageert het bier niet verder te verkopen. U bent de eindverbruiker. Op het kasticket wordt vermeld dat u het bier niet in de handel mag brengen. Wij kunnen u hierop aanspreken.”

De supermarktketen wilde niet zeggen hoe het aan het bier gekomen is, maar de Paters van Westvleteren konden niet lachen met de actie en nam zelfs een advocaat onder de arm die een brief stuurde naar Jan Linders. Daarin vroeg hij dat er vanuit de supermarktketen een officiële verklaring komt waarin het zegt dat het geen toestemming had om het bier van Westvleteren te verkopen en om in de toekomst nooit nog zulke acties te doen.

Aanpassingen voor bierverkoop

Daarop heeft de Nederlandse supermarktketen nu gereageerd. “Jan Linders heeft beloofd om zulke acties in de toekomst niet meer te organiseren. Daar zijn de nodige afspraken rond gemaakt en de monniken hebben daarop beslist om achter de hele zaak een punt te zetten”, zegt de woordvoerder. “De Paters zijn wel aan het bekijken welke aanpassingen er nodig zijn aan het systeem van de verkoop van bier om dergelijke misbruiken in de toekomst te vermijden, maar daar is nog geen beslissing over genomen. Ze zijn momenteel nog bezig met de evaluatie en kijken of er onregelmatigheden kunnen worden vastgesteld.”

Ook minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) onderzoekt of er maatregelen kunnen komen tegen websites die grof geld slaan uit (trappist)bier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier