Pakjesafhaalpunt in computerwinkel

Linsy Albrecht: "De pakjes worden hier afgezet, en mensen komen het ophalen wanneer het hen past, tijdens onze openingsuren." (Foto MVO)
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Niet alleen de Sint en de Kerstman zeulen ijverig pakjes rond in de maand december. Ook bij de postbodes en de koerierdiensten is het alle hens aan dek. De gelukkigen die tijdens de feestdagen overladen worden met cadeautjes, staan er meestal niet bij stil hoe die pakjes op tijd onder de kerstboom komen te liggen. JFK Computers in Veurne speelt in op het fenomeen. “Door onze ligging in de centrale winkelstraat van Veurne is onze zaak zeker geschikt als access point“, zegt Linsy Albrecht.

Deze reportage maakt deel uit van ons ‘Dossier December Pakjesmaand‘.

De concurrentie is bikkelhard. Een handvol internetwinkels is goed voor een gigantische omzet. Iedereen wordt om de oren geslagen met reclamespots van Bol.com, Zalando, Coolblue… en elk van die grote spelers belooft ook nog eens supersnelle leveringen. Dat wordt dan het probleem van de pakjesbezorgers: om ter snelst bestellingen leveren tegen de voordeligste prijs. Tijdens de feestdagen moeten ze daarom extra personeel inzetten, maar dat is makkelijker gezegd dan gevonden.

Volumepiek

Ook bij Bpost proberen ze zich op tijd te organiseren. Intergewestelijk Secretaris Isabelle D’Hondt van ACOD Post laat weten: “We verwachten inderdaad een volumepiek van pakken tijdens deze eindejaarsperiode. Eigenlijk is die stijging al begonnen op ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’. De daaropvolgende week liep dat op tot 275.000 pakjes per dag in ons land en werd de piek van de kerstperiode 2016 al bereikt. Dit volume kan nog stijgen tot ongeveer 400.000 pakken per dag en dit vooral in de week van 18 december. Daarom worden er 3.000 voltijdse werknemers extra ingezet om deze pakken tot bij de klant te krijgen, dit onder de vorm van versterking met eigen personeel, interims en jobstudenten. De stijging is zeker te wijten aan de grote spelers zoals Zalando, Coolblue…”

“De pakjes worden hier afgezet, en mensen komen die ophalen wanneer het hen past, tijdens onze openingsuren”

“We onderscheiden ons door een hele waaier mogelijkheden aan te bieden om the last mile te verzorgen”, zegt Isabelle D’Hondt. “Daaronder in de eerste plaats de postmannen en de postkantoren maar ook afhaalpunten zoals postpunten, pakjesautomaten en het proces om uw pakje op een veilige plaats of bij een zelf gekozen buur te laten leveren.”

Fenomeen

JFK Computers in Veurne speelt in op het fenomeen. Zaakvoerster Linsy Albrecht legt uit: “Door onze ligging in de centrale winkelstraat van Veurne is onze zaak zeker geschikt als access point om pakjes af te halen. Daarvoor werken we nu al twee tot drie jaar samen met Kiala, dat intussen werd overgenomen door UPS. Dit is een handig systeem voor mensen die uit werken gaan. De pakjes worden hier afgezet, en mensen komen die ophalen wanneer het hen past, tijdens onze openingsuren. Het enige wat wij moeten doen, is de pakjes scannen.”

Gemiddeld gaat het om een vijftal pakken per dag en dat aantal blijft vrij constant. “Voor alle duidelijkheid: het gaat hier bijna altijd om particulieren die iets via het internet hebben aangekocht, we zijn dus geen entrepot voor bestellingen van bedrijven”, merkt Linsy Albrecht op.

“In omgekeerde richting werkt het ook: wanneer mensen iets verkeerds hebben aangekocht, dan kunnen ze het via ons afhaalpunt terugzenden, maar dat gebeurt minder vaak. Het is nu nog net iets te vroeg, maar tijdens de feestdagen zien we wel een korte piekperiode.”