Ontvangt luchthaven van Oostende ooit 800.000 passagiers per jaar?

Gunther Vanpraet, gedelegeerd bestuurder van het Economisch Huis. © MF
Matthias Feyen
Matthias Feyen Redactie KW

Gunther Vanpraet, gedelegeerd bestuurder van het Economisch Huis, ziet de toekomst van de bedrijvensite ter hoogte van de Kromme Elleboog in Oostende rooskleurig.

“Ongeveer 70 procent van de site is intussen verkocht. Voor de resterende 30 procent is er dus een optie. De ene wordt tegen de zomer gelicht en de andere wellicht tegen de winter. Het hele stuk ter hoogte van de Kromme Elleboog zal dan weg zijn. Intussen werken we met de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) aan de ontdubbeling van de zone erachter, de Heerweg. De zone ligt in het verlengde van de luchthavengebonden industriezone“, steekt Gunter Vanpraet van wal.

Vrachtvervoer

“We hebben er een gelijkaardige zone zoals hier aan de noordkant. Het wordt een regionaal bedrijventerrein voor industriële kmo’s. We willen die bedrijven aantrekken samen met luchthavengebonden ondernemingen. Daar zijn we deels afhankelijk van de trafiek op de luchthaven. Hoe meer vliegtuigen er landen, hoe meer service ze willen. Een luchthaven kan alleen maar rendabel zijn met een goede vrachtverbinding. Passagiers brengen niet zoveel op als vrachtvervoer. De particuliere firma Egis heeft goederentrafiek nodig om rendabel te zijn. Het is een illusie om te zeggen dat je het kan doen zonder goederen. Of je zou 2 miljoen passagiers moeten hebben, wat uiteraard niet realistisch is in Oostende. We gaan nu naar 300.000 passagiers en meer voor 2016. We zouden al over dat getal zitten als Egypte en Tunesië niet in elkaar gestort waren. Het meest optimistische scenario is 800.000 passagiers op jaarbasis in Oostende. Het komt neer op elk uur een vliegtuig. Dat is ook het draagvlak van de milieuvergunning. We moeten wat geduldig zijn. Egis zit hier anderhalf jaar. Een nieuwe trafiek aantrekken duurt ongeveer twee jaar“, klinkt het.

“Op de site van de luchthavenzone zijn we al redelijk ver met één bedrijf die dit jaar daar zou moeten opstarten. Met een tweede bedrijf zijn we halfweg de onderhandelingen. Ik ben altijd wat voorzichtig, want de luchthavensector ken ik niet goed. Het is een sector met veel internationale concurrentie omwille van het feit dat anderen veel flexibelere landingsuren hebben dan Oostende met zijn strenge milieunormen. In Luik mag je heel de nacht vliegen. De troeven van onze luchthaven zijn ruimte, luchthavenonderwijs in de buurt en veel werkzoekenden voor de logistieke aanlevering“, gaat Gunther Vanpraet verder.

“De linkerkant van de Torhoutsesteenweg is waardevol agrarisch gebied. Daar komt geen industrie. Daarachter hebben we de KMO K-zone. Achter de Torhoutsesteenweg hebben we 4 hectare. Er lopen gesprekken om daar projecten te ontwikkelen. Ik denk aan winkels en logistiek. Op vlak van mobiliteit wordt daar ook nog gekeken wat er haalbaar is.”

(MF)

Lees hierover ook in Krant van West-Vlaanderen, editie De Zeewacht van vrijdag 5 februari.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier