Ocular uit Zwevezele drukt stempel op nieuw Joods museum in Polen

© Sanne De Wilde
Redactie KW

Ocular tastte de grenzen van het technisch haalbare af om van 2 van de 8 galerijen een interactieve belevingservaring te maken.


© Sanne De Wilde

“Ons museum is niet nóg een museum over de Holocaust. We zijn meer dan slachtoffers. Ons museum is een museum over het leven,” vertelt Sigmund A. Rolat bij de opening van ‘Polin – Museum van de geschiedenis van de Poolse Joden’ in Warschau. Het museum – niet toevallig gebouwd midden de wijk waar in WOII het Joodse getto was – gaat de Holocaust niet uit de weg, maar wil vooral het héle verhaal vertellen. De eerste galerij belicht de aankomst van de Joden in Polen duizend jaar geleden. Het einde van het museumtraject focus op vandaag, 25 jaar na de val van het communisme.

Ocular uit Zwevezele drukt stempel op nieuw Joods museum in Polen


© Sanne De Wilde

“Ons werk in het Chopin Museum, maar ook realisaties in België zoals het nieuwe In Flanders Fields Museum hadden indruk gemaakt op de Poolse opdrachtgevers,” vertelt Nicolas Vanden Avenne, zaakvoerder van Ocular. “Omdat men verder wilde gaan dan het traditionele museum dat meestal heel statisch is, kwamen ze bij ons terecht.”

Ocular uit Zwevezele drukt stempel op nieuw Joods museum in Polen


© Sanne De Wilde

De eerste galerij verduidelijkt meteen de naam ‘Polin’. Duizend jaar geleden gingen de eerste Joden op de vlucht voor de vervolging in West-Europa. Volgens de legende kwamen ze in een grenzeloos oerbos terecht, waar ze vogels ‘Po-lin, Po-lin’ hoorden tsjilpen, één van de Hebreeuwse en Jiddische namen voor Polen, wat ook ‘rust hier’ betekent. Ocular brengt dat bos in het museum tot leven. Nicolas Vanden Avenne: “Op speciaal ontwikkelde glazen panelen van 3,6 meter hoog wordt het bewegende bos geprojecteerd. Toch lijkt het alsof het licht uit het glas zelf komt. Uniek is ook dat de glasplaten zelf als luidspreker fungeren. Zo krijgt de bezoeker echt het gevoel van helemaal ín het bos te zitten.”

Glazen videowalls

De laatste galerij gaat dieper in op de ervaringen van Joden in Polen sinds de val van het communisme in 1989. Ook daarvoor deden de Poolse opdrachtgevers een beroep op Ocular. “We bouwden een prisma van 3,6 meter hoog, volledig in glas. De wanden zijn videowalls die de bezoeker met handbewegingen en gebaren zelf kan bedienen. We gebruikten daarvoor een heel vooruitstrevende technologie op basis van lasers. Ons werk in Polin is gekenmerkt door een enorm hoge graad van techniciteit én van complexiteit. Het is een realisatie die op de limiet zit van wat – op vandaag – technisch mogelijk is,” besluit Nicolas Vanden Avenne.

Ocular uit Zwevezele drukt stempel op nieuw Joods museum in Polen


© Sanne De Wilde

Ocular uit Zwevezele drukt stempel op nieuw Joods museum in Polen


© Sanne De Wilde

Ocular uit Zwevezele drukt stempel op nieuw Joods museum in Polen


© Sanne De Wilde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier