Noordzee Vliegclub Oostende in beroep tegen wijziging milieuvergunning luchthaven

Redactie KW

Noordzee Vliegclub Oostende gaat in beroep tegen de beslissing van de provincie om het aantal oefenvluchten op de Oostendse luchthaven te beperken. “Deze oefenvluchten zijn nét cruciaal voor de vliegveiligheid en onze opleidingen”, zegt Thomas Brackx.

De provincie wijzigde eind vorig jaar de milieuvergunning van de luchthaven in Oostende. Uitbater EGIS had een versoepeling aangevraagd van de nachtvluchten, waar de provincie deels op inging. Maar op vraag van actiegroep WILOO werd ook een wijziging aangebracht rond de oefenvluchten op de luchthaven. Zo mogen er voortaan geen oefenvluchten meer plaatsvinden op zon- en feestdagen. Op de andere dagen mogen kleinere toestellen enkel nog tussen 10 en 19 uur oefenvluchten uitvoeren. Wijzigingen die de werking van Noordzee Vliegclub Oostende hard treffen.

De regelgevingen werken elkaar tegen

Heel wat van onze leden kunnen enkel na de werkuren of in het weekend vliegen. Door de nieuwe maatregel is dat echter niet meer mogelijk. Nochtans zegt de wetgeving dat je altijd minstens drie landingen in 90 dagen moet gedaan hebben om passagiers te mogen vervoeren. Door de opgelegde beperking kan het moeilijk worden om deze quota te halen. De regelgevingen werken elkaar dus tegen”, schetst Thomas Brackx, beroepspiloot bij Jetairfly en lesgever bij Noordzee Vliegclub Oostende.

Noordzee Vliegclub Oostende in beroep tegen wijziging milieuvergunning luchthaven

De vliegclub bestaat 45 jaar en telt vandaag zo’n honderd vliegende leden. Het bestuur besliste om bij minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) beroep aan te tekenen tegen de gewijzigde milieuvergunningsvoorwaarden. Verschillende leden hebben al een protestbrief opgemaakt. “De oefenvluchten zijn enorm belangrijk voor de vliegveiligheid in het algemeen, en voor onze opleidingen. Door de nieuwe maatregel kan ook de opleiding nachtvluchten niet doorgaan. We zijn nu genoodzaakt om voor de oefenvluchten naar bijvoorbeeld Koksijde of Ursel te gaan vliegen, wat bezwaarlijk beter voor het milieu kan genoemd worden”, zegt Brackx, die stelt dat de lawaaihinder op de luchthaven de laatste jaren al fel verminderd is. “Jetairfly vliegt bijvoorbeeld met de nieuwste toestellen waar het geluid maximaal beperkt wordt, en ook onze club werkt met moderne vliegtuigen.”

Noordzee Vliegclub Oostende zal de komende dagen de protestbrieven verzamelen en afgeven aan het ministerie van Leefmilieu. Minister Schauvliege zal daarop het dossier onderzoeken en oordelen. “We hopen dat de wijzigingen teniet gedaan worden”, besluit Brackx.

(DJ / foto DJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier