Nog twee vestigingen van bekende Brugse bakkerij sluiten de deuren

Redactie KW

Zes personeelsleden verliezen zo hun werk.

Op maandag 24 april sluiten twee Brugse vestigingen van Fijnbakkerij Lieven de deuren. Eind vorig jaar sloten eerder al twee Brugse vestigingen van de bakkerijgroep.

De bekende bakkerijgroep ‘Fijnbakkerij Lieven’ ging in 2003 van start met vestigingen in Oostkamp, Sint-Andries en Sint-Michiels. De winkel in Sint-Michiels sloot vrij snel de deuren, maar desalniettemin breidde de groep op een tiental jaar uit uit tot tien vestigingen, met hoofdzetel in de Sint-Michielsestraat in Oostkamp.

Maar eind vorig jaar keerde het tij en moesten de vestigingen in Sint-Pieters en de Langestraat in Brugge de deuren sluiten. Op maandag 24 april gaan nu ook de vestigingen in Assebroek en Sint-Jozef dicht. Zes van de 40 personeelsleden verliezen hierdoor hun job.

“Het gaat om een zuivere herstructurering”, verduidelijkt zaakvoerster Evelien Markey, die de bakkerijgroep samen met haar man Lieven Lammerant uit de grond stampte. “De rendabiliteit in de vestigingen die nu de deuren sluiten was niet hoog genoeg om ze uit te kunnen baten met personeel. We hebben pogingen ondernomen om de cijfers terug omhoog te krijgen, maar dat mocht niet baten. Dus drongen maatregelen zich op. Spijtig genoeg uiteraard, want dit bedrijf is ons levenswerk. Ik had het graag anders gezien.”

Bij de ontslagen personeelsleden komt de sluiting naar verluidt als een donderslag bij heldere hemel, maar dat wordt door Eveline Markey formeel ontkend. “Onze personeelsleden worden tijdens de maandelijkse teamvergadering op de hoogte gehouden van de cijfers en wisten bijgevolg maar al te goed dat het niet goed ging. De sluiting kwam voor hen dan ook zeker niet onverwacht.”

Na de twee nieuwe sluitingen blijven enkel nog de zes vestigingen in Oostkamp, Torhout, Veldegem, Sint-Andries, Uitkerke en Oostende over. “Deze vestigingen doen het wél goed en daar willen we dan ook in investeren”, vervolgt Evelien. “Onze winkels in Oostkamp en Torhout kregen recent al een volledige make-over en dat het is de bedoeling dat ook de vier andere winkels op een gelijkaardige manier worden vernieuwd. We kunnen in onze nieuwe, ruimere winkels meer inspelen op thema’s, zoals moederdag. We verkopen er ook belegde broodjes, broodbeleg en producten in geschenkverpakking. We blijven ons brood evenwel op ambachtelijke wijze produceren. We gaan geen industriële bakkerij worden.”

(AF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier