Nieuwe Torhoutse bedrijvenzone voor vijftig ondernemingen

De prominenten bij de start van de infrastructuurwerkzaamheden voor de Torhoutse bedrijvenzone. © Foto JS
Johan Sabbe

De keuze van de locatie en het uittekenen van de plannen hebben jaren aangesleept, maar nu is het zover: dinsdag werd de aanleg van de nieuwe Torhoutse bedrijvenzone langs de Roeselaarseweg officieel opgestart. De West-Vlaamse Intercommunale WVI neemt het voortouw in de ontwikkeling.

Een delegatie van het Torhoutse schepencollege en de gemeenteraad was samen met gedeputeerde Bart Naeyaert en Geert Sanders van de WVI dinsdag in de late voormiddag present voor de symbolische eerste spadesteek. De zon scheen: aan de hemel en op de gezichten.

Netto 18,5 hectare beschikbaar voor bedrijvigheid

Er wordt zowel een lokaal als een regionaal bedrijventerrein aangelegd op een totale oppervlakte van ruim 25 hectare. Het gebied is aan de ene zijde begrensd door de drukke Roeselaarseweg en aan de andere zijde door de spoorweg Brugge-Kortrijk. De weg- en rioleringswerkzaamheden zullen ongeveer een jaar in beslag nemen. Uiteindelijk zal er netto 18,5 hectare beschikbaar blijven voor bedrijvigheid. Daarvan is er 12 hectare bestemd voor regionale en grotere ondernemingen met een minimumoppervlakte van 5.000 m². De lokale en kleinere bedrijven vinden hun stek op de aanpalende 6 hectare het dichtst in de richting van het stadscentrum.

“Om en bij de vijftig bedrijven zullen hun intrek nemen op de nieuwe bedrijvenzone”, klinkt Geert Sanders, algemeen directeur van de WVI, tevreden. “We bieden de kandidaat-kopers een flexibele perceelsindeling aan op maat van hun onderneming. Voorts zorgen we voor een kwalitatieve ontwikkeling en een democratische kostprijs. De verkoop van de gronden start na de zomer. We geven de Torhoutse ondernemingen voorrang.”

Nieuwe verkeerslichten langs Roeselaarseweg

De bedrijvenzone wordt toegankelijk gemaakt via één centrale aansluiting op de Roeselaarseweg. Daar ontstaat een nieuw kruispunt, waar er voor de veiligheid verkeerslichten komen. Vanaf de toegang tot de bedrijvenzone zijn er twee infrastructuurlussen uitgetekend: een noordelijke lus voor de ontsluiting van de percelen voor lokale bedrijven en een zuidelijke lus voor de ontsluiting van de regionale bedrijven.

“Ik ben blij dat de planningsfase achter de rug is en dat de aanleg van de bedrijvenzone nu effectief begonnen is”, aldus gedeputeerde Bart Naeyaert. “Dit betekent tevens de start van een investering in het netwerk van fietssnelwegen dat vanuit Torhout via Lichtervelde richting Roeselare gaat en via Zedelgem richting Brugge. In West-Vlaanderen moet je, net zoals in Amsterdam, overal vlot met de fiets heen kunnen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier