Nieuwe Beurshal voor Brugge kost 40 miljoen euro

Redactie KW

Het stadsbestuur wil de bouw van een nieuwe Beurshal integreren in de vernieuwing en opwaardering van West-Brugge.

De kostprijs voor een eigentijds en architecturaal hoogstaand gebouw wordt geraamd op 40 miljoen euro. Dat is amper 5 miljoen euro minder dan het Concertgebouw.

De huidige beurshal in Brugge is bijna 50 jaar oud. In november 2015 besliste het schepencollege om de huidige hal af te breken en op dezelfde locatie een nieuwe op te richten van dezelfde grootteorde, gecombineerd met congresfaciliteiten en eventuele nevenfuncties. Daarbij treedt de stad als bouwheer op.

Drie stoelen

Volgens financiënschepen Boudewijn Laloo en burgemeester Renaat Landuyt is het doel van deze nieuwe infrastructuur een kwalitatief en eigentijds antwoord te bieden op de vele vragen van zowel de beurs- als de congressector : “De nieuwe congresinfrastructuur zal groepen van 600 personen kunnen ontvangen volgens het driestoelenprincipe : elke deelnemer heeft een zitplaats in de pleinaire ruimte, voor de lunch en in een break-outruimte.”

Bovengronds gaat het stadsbestuur voor een maximaal behoud van de huidige parkeerplaatsen langs de openbare weg

Vanuit de politieke oppositie – vooral N-VA – kwam heel wat tegenwind. Die acht de locatie in de binnenstad fout. Het stadsbestuur grijpt het dossier nu aan om een stadsvernieuwingsproject voor West-Brugge te realiseren. “Het is onze ambitie om ook de omgeving van het Beursplein mee te vernieuwen en op te waarderen.”

Parkeren

In functie van de activiteiten in het nieuwe gebouw en voor de buurtbewoners wil het stadsbestuur de parkeercapaciteit verhogen. “Er komt een parking van maximaal 1 niveau onder de grond met 125 parkeerplaatsen en 250 à 300 fietsenstallingen. Deze extra parkeerfaciliteiten worden niet publiek toegankelijk, maar zijn rechtstreeks gekoppeld aan de gebruikers van het nieuwe gebouw. Ook buurtbewoners krijgen de kans om een standplaats in deze ondergrondse prking te huren”, zegt Renaat Landuyt.

“Bovengronds gaat het stadsbestuur voor een maximaal behoud van de huidige parkeerplaatsen langs de openbare weg. Laden en lossen bij opbouw en afbraak van beurzen zal bovengronds gebeuren. De ontwerpers moeten nadenken over de invulling van deze publieke ruimte, als er geen activiteiten plaatsvinden.”

“Parkeren voor bezoekers van de nieuwe beurshal is voorzien in de uit te breiden parking onder ‘t Zand. Het stadsbestuur voert onderhandelingen met Interparking voor 650 extra plaatsen onder het Koning Albert I-park. De uitgebreide parking zal in de toekomst een capaciteit van meer dan 2.000 wagens hebben en bevindt zich op 200 meter van de beurssite“, aldus Renaat Landuyt.

Wedstrijd

Net als voor de heraanleg van ‘t Zand kiest Brugge voor een wedstrijdprocedure : een internationale architectuurwedstrijd. Om een breed draagvlak te creëren zet het stadsbestuur op zaterdag 23 april van 10 tot 15 uur een inspraakmoment op, in de vorm van een inspiratiesessie op het Beursplein.

Wat gebeurt er met de huidige beurshal ? Boudewijn Laloo : “Na risico-analyse kreeg Brugge een ongunstig advies om de beurshal in zijn huidige staat nog te verhuren in 2017. De elektrische installatie voldoet niet meer aan de veiligheidsvoorschriften. Het is niet zinvol om nu nog grote investeringen te doen. Vanaf 2017 wordt de beurshal niet meer verhuurd, het gebouw zal trouwens in het voorjaar van 2017 gesloopt worden.

Brugge wil dit nieuwe project onder meer financieren met de de opbrengst van de toeristentaks van 2 euro per toerist per nacht, maar rekent ook op Vlaamse subsidies.

Timing

In juni 2016 wordt de architectuurwedstrijd gelanceerd, begin 2017 wordt het winnend ontwerp gekozen. De sloop van de bestaande infrastructuur en het archeologisch vooronderzoek gebeuren in de eerste helft van 2017. In het najaar van 2017 hoopt Brugge op de goedkeuring van het definitief ontwerp, midden 2018 start de bouw van de nieuwe beurshal, wat samen moet vallen met de voltooiing van de heraanleg van ‘t Zand.

(SVK – Foto FP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier