Miljoenste wagen behandeld in Zeebrugse haven

De delegatie van Toyota Motors Europe met het havenbestuur. © kw
Stefan Vankerkhoven

Vrijdag is de teller van reeds behandelde nieuwe wagens in Zeebrugge in 2015 over het miljoen gegaan. De stijgende trafiek in de automotive sector in Zeebrugge zet het havenbestuur aan tot extra investeringen.

In 2014 behandelde de haven van Zeebrugge 2,2 miljoen nieuwe wagens. Dit cijfer is het sterkste van de afgelopen jaren.

“De verwachtingen voor het jaar 2015 liggen hoog, want Zeebrugge kent een sterke groei op de nieuwe wagens, weet nieuwe trafieken aan te trekken en hoopt als gevolg opnieuw de toppositie als grootste automotive hub ter wereld te bekomen”, zegt gedelegeerd bestuurder Joachim Coens. “Vandaag bereikt de haven alvast een belangrijke mijlpaal: de miljoenste behandelde wagen van 2015 is van boord gereden. De eer ging naar de Toyota Motor Europe terminal in de achterhaven.”

Toyota hub

Toyota’s hub in Zeebrugge speelt een cruciale rol in de doelstelling van Toyota Motor Europe (TME) om zijn logistieke efficiëntie te verhogen door kosten en levertijd te verlagen en zo klantentevredenheid te maximaliseren. Naast de verdeling van wagens via schepen, trucks en het spoor naar grote delen van Europa – zelfs Rusland is inbegrepen – is de vestiging ook uitgerust als opslagruimte, voor de installatie van accessoires en worden er keuringen uitgevoerd vóór de Toyota en Lexus wagens worden afgeleverd in België, Duitsland en Nederland.

“Toyota is een grootschalige logistieke hub voor de import en export van zowel Toyota als Lexus personen- en commerciële wagens doorheen heel Europa. Toyota is ons meest behandelde merk, dus we zijn blij dat de miljoenste wagen ook op hun terminal behandeld werd. Maar we kijken uit naar die vele andere wagens op al onze specifieke terminals in de achterhaven, ICO, WWL, Toyota en C.Ro, die ons dit jaar naar een nieuw record brengen.” zegt Joachim Coens.

Nieuwe trafieken

Alle autoterminals in Zeebrugge doen het goed. In 2015 kondigden zich verschillende nieuwe stromen wagens zich aan. ICO Zeebrugge heeft opnieuw extra trafiek kunnen aantrekken. De terminal operator zal 110.000 Peugeots uit Frankrijk voor de Britse markt en 30.000 Honda’s uit Mexico voor de Europese markt gaan behandelen. Ook WWL ziet de nog steeds groeiende interesse van rederijen om specifiek voor Zeebrugge te kiezen.

De trafiek van nieuwe wagens is arbeidsintensief en is daarom ook belangrijk voor de tewerkstelling in de haven. Zo worden opties toegevoegd, wordt eventuele schade gecontroleerd na transport, worden handleidingen toegevoegd, worden auto’s gewassen, geverfd, ge(de)waxt, enz. Voor al deze technische interventies of toegevoegde-waardeactiviteiten zijn in Zeebrugge verschillende logistieke centra operationeel. “Op dit moment is er al nood naar extra tewerkstelling en dat zal alleen maar beter worden als onze autohaven zo blijft evolueren”, aldus Joachim Coens.

Extra terreinen

In het licht van de groeiende autotrafieken heeft het Havenbestuur de beslissing genomen om extra infrastructuur te bouwen in het Zuidelijk Kanaaldok in de Zeebrugse achterhaven. Het havenbestuur wil in de toekomst ook extra terreinen aanwenden voor de autosector. Binnenkort wordt voor de terreinen van de voormalige peak shaving installatie van Fluxys de oproep tot kandidatuur voor het toekennen van concessies vrijgegeven.

(SVK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier