Meeting in Kortrijk blaast zakentoerisme nieuw leven in

Katrien Six (Regiomanager Leiestreek Westtoer), Geert Hoorens (Projectmanager), schepen van Toerisme Rudolf Scherpereel en Stefaan Gheysen (directeur Westtoer) introduceren Meeting in Kortrijk. (Foto JA)
Jasmien Aernout
Jasmien Aernout Medewerker KW

Op de valreep van 2017 gaat het project Meeting in Kortrijk van start met Geert Hoorens als nieuwe projectmanager. “We zullen onze troeven uitspelen bij de juiste mensen in de juiste bedrijven”, zegt hij. Een complete databank moet meer zakentoeristen naar de stad lokken.

Geert Hoorens is projectmanager bij Westtoer, het provinciebedrijf dat toerisme en recreatie in West-Vlaanderen promoot. Dezelfde functie bekleedt hij sinds kort ook voor Meeting in Kortrijk. “Meeting in Kortrijk komt er na de beslissing van de stad om extra in te zetten op het MICE-segment ofwel zakentoerisme”, verduidelijkt schepen van Toerisme Rudolf Scherpereel (N-VA).

MICE staat voor meetings, incentives, congresses en events. Een eerdere samenwerking vanuit Xim van Kortrijk Xpo met de stad was de laatste jaren minder actief geworden. “Het potentieel van onze stad wordt onderschat, sinds 2015 daalde het zakentoerisme in Kortrijk met vier procent. Een verklaring voor de daling hebben we niet, al speelt de algemene economische situatie in het binnen- en buitenland vermoedelijk wel mee”, aldus de schepen.

Databank aanleggen

“Allereerst is er het economische belang van Meeting in Kortrijk”, vertelt projectmanager Geert Hoorens. “Zakentoeristen spenderen doorgaans drie keer zoveel als een klassieke toerist. Volgens Toerisme Vlaanderen dient een op de vier overnachtingen professionele doeleinden. Vanuit dat idee willen we ondernemers en horeca ondersteunen. Dat gebeurt financieel via de promotie die we voeren en ook door opleiding, specialisatie en netwerkmomenten.”

“We moeten onszelf meer in de etalage durven zetten” – Geert Hoorens, projectmanager Meeting in Kortrijk

“In bedrijven zijn meeting planners aan het werk die congressen, teambuildings, boardmeetings en andere bedrijfsevenementen organiseren. Het is bij hen dat Kortrijk bovenaan de lijst moet komen te staan. Enerzijds zijn zij op zoek naar locaties met overnachtingsmogelijkheden, anderzijds gaat het om dagevenementen. In beide gevallen heeft Kortrijk een geschikt aanbod maar we moeten onszelf in de etalage durven zetten. Zo zullen we om de zoveel tijd de planners persoonlijk naar onze stad halen om hen de mogelijkheden van Kortrijk te tonen.”

Een belangrijk onderdeel van die promotie zit in een goed gevulde en correcte databank. “Via www.meetinginkortrijk.be verzamelen wij alle accommodaties geschikt voor bedrijven van zalen, hotels en restaurants tot overnachtingsmogelijkheden tot arrangementen. Meeting in Kortrijk treedt op als facilitator. Het is aan de aanbieders om de correcte informatie en het gewenste beeldmateriaal te bezorgen of zelf aan te passen op de site. Wij doen een oproep aan uitbaters om zich kenbaar te maken en hun zaak te laten opnemen in de databank. Nog voor het einde van dit jaar sturen we daarvoor de juiste documenten rond. In deze opstartfase maken we tijd voor een persoonlijke kennismaking”, besluit Geert.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier