Rubriek Economie

Luchthaven Kortrijk-Wevelgem krijgt nieuwe taxibaan

29/03/18 om 13:19 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 09:59

De internationale luchthaven Kortrijk-Wevelgem is niet langer een intercommunale, maar nu wel een naamloze vennootschap.

Luchthaven Kortrijk-Wevelgem krijgt nieuwe taxibaan

De raad van bestuur. © GF

De nv heeft alle rechten en plichten van de oude structuur overgenomen en heeft nog drie aandeelhouders: de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen (57 procent), het Vlaams Gewest (33 procent) en intercommunale Leiedal (10 procent).

Belgocontrol

De drie partners maken zich sterk dat de nieuwe structuur een stuk eenvoudiger is en bijgevolg ook een stuk slagkrachtiger moet zijn. "Deze hervorming was noodzakelijk om binnen afzienbare tijd over te kunnen gaan naar een volledige privatisering van de exploitatie van de luchthaven Kortrijk-Wevelgem, conform het Vlaams decreet betreffende het beheer en de uitbating van de regionale luchthaven", is te horen bij de raad van bestuur.

De luchthaven van Kortrijk-Wevelgem.

De luchthaven van Kortrijk-Wevelgem. © MPM

De POM West-Vlaanderen en het Vlaams Gewest zijn erin geslaagd om de nationale luchtverkeersleider Belgocontrol in te schakelen als dienstverlener. Meteen werd ook de toelage door het Vlaams Gewest voor luchtvaartveiligheid- en beveiliging verhoogd van 1,2 miljoen euro naar 1,7 miljoen euro per jaar waardoor deze kost kan worden gedragen.

Daarnaast werden door de nieuwe aandeelhouders ook bijkomende investeringsmiddelen gemobiliseerd van om en bij de 10 miljoen euro. Ongeveer 7,5 miljoen euro hiervan zal in de komende twee jaar worden gespendeerd aan een noodzakelijke modernisering van de luchthaveninfrastructuur, zoals de aanleg van een nieuwe taxibaan en de integratie van een luchthaven gebonden (industrie)zone.

"Onmogelijk"

Het actiecomité Vliegveld is niet onder de indruk. "Het vliegveld kan nu voorlopig tot 2024 blijven functioneren. Volgens de Europese staatsteunregels moet daarna de subsidiekraan dichtgedraaid worden. De internationale luchthaven zal vanaf 2024 dus volledig zelfstandig moeten draaien en zijn rentabiliteit kunnen bewijzen. Dat is onmogelijk is." (AXV)

Meer nieuws uit

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks twee updates in uw mailbox met het belangrijkste nieuws uit West-Vlaanderen, aangeboden door de redactie van KW!