Kernplan Roeselare : terrassen Grote Markt nog breder, Botermarkt heraangelegd

De terrassen op de Grote Markt worden een stuk breder. (GF)
Thomas Dubois
Thomas Dubois Editieredacteur De Weekbode Roeselare – Izegem – Tielt

Roeselare heeft de ambitie om de koningin der shoppingsteden te worden. Daartoe werkten ze een kernplan uit met zeven ambities en 50 krachtlijnen.

Met een groots opgezette avond in de Cityscoop in Roeselare stelt de stad het lang verwachte kernplan voor. Maar liefst 500 mensen tekenden in om het plan als eerste te ontdekken. Het kernplan wil op korte termijn werk maken van Roeselare als de retailstad van de toekomst. De uitwerking ervan gebeurt in 2016, begin 2017. De financiering ervan is volledig begroot.

“Het kernplan werd ontwikkeld door de stad samen met Unizo en de vzw Shopping & Centrum Roeselare. Een blauwdruk die steeds kan, mag en moet geactualiseerd of bijgestuurd worden”, aldus schepen van Economie Kris Declercq. “Roeselare moet het fijnste winkel- en wandelcentrum van Vlaanderen zijn. Een synoniem voor puur genieten door extra terrasjes en wandelruimtes, groen en toegankelijkheid.”

Peegie verhuist

Dat zal ook duidelijk zijn in het straatbeeld. De Grote Markt krijgt nu ook aan de kant van de Sint-Michielskerk bredere terrasen, de ‘banaan’ schuift hierdoor een flink stuk op. Dit gebeurt in het voorjaar van 2016. “De Botermarkt wordt in dezelfde periode heraangelegd. Er verdwijnen een deel van de parkeerplaatsen, we zorgen voor plaats waar de jeugd elkaar kan ontmoeten, een vlotte bereikbaarheid van het stadhuis en een hedendaags uitzicht. Peegie krijgt daarbij een nieuwe plaats op het plein. Het De Coninckplein wordt een groen plein.”

De muziekinstallaties, die nu voor een kakafonie van muziek zorgden, zullen afgestemd worden. “We kiezen ook voor nieuwe, stijlvolle en eigentijdse kerstverlichting in het kernwinkelgebied. Daarbij focussen we ons op het plein De Munt en het Stationsplein. Duurzaamheid en energievriendelijkheid staan hierbij centraal.”

Roeselare B(l)oeit

Eerder raakte ook al bekend dat de stad tal van maatregelen onderneemt om de leegstand tegen te gaan. “We gaan voor een actieve ondersteuning van de retail en de lokale handelaars en doen dat onder de slogan ‘Roeselare B(l)oeit. Neem daarbij de gratis wifi die er binnenkort aan komt en de Citie app die de mensen gretig downloaden en je zou tot een bloeiender stadscentrum moeten komen.”

(TD/video WTV-FOCUS)

Lees meer in Krant van West-Vlaanderen, editie De Weekbode Roeselare.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier