Jonge brouwerij Eutropius mikt op schaalvergroting met pop-upbier

Redactie KW

Eutropius uit Heule wil beginnende biermakers laten brouwen.

De nieuwe marktstijl en het gamma werd dinsdag voorgesteld in Menen.

Brouwerij Eutropius is een kleine brouwerij. De brouwerij werd in 2011 uit de grond gestampt en in 2014 overgenomen door twee twintigers. De ambities zijn hoog. “Nu draaien we 37.500 liter, maar we willen dit jaar nog naar 50.000 liter gaan en iemand vast in dienst nemen”, aldus manager Wouter Vermeersch. “Het is de bedoeling dit jaar te investeren in brouwtanks, omdat we nu al de productie niet aankunnen.”

Deel van de winst voor Commonwealth Wargraves Commission

De brouwerij pakt uit met Oscar, een bruin en blond bier van hoge gisting, en Remembrance 14-18. “Een herdenkingsbier dat we al hadden. Het recept is zo goed dat ik het wou behouden zonder aan ‘platte commercie’ rond de Eerste Wereldoorlog te doen. We hebben zelfs de Commonwealth Wargraves Commission aangesproken om hen een deel van de winst te schenken”, zegt Vermeersch. Met het gamma wil Eutropius vooral de West- en Oost-Vlaamse markt aanboren, en de Henegouwse. “Kleinere brouwerijen zijn daar nog niet zo sterk aanwezig”, aldus mede-oprichtster Barbara Pratz.

Maar vooral opvallend is dat de brouwerij haar pijlen richt op bedrijven, verenigingen particulieren. “Iedereen kan bij ons zijn eigen bier maken, en dit voor een beperkt budget. We gaan ook vier recepten uitwerken voor particulieren en bedrijven. Zij kunnen dan kiezen uit die bieren, maar hun eigen etiket erop kleven. Denk maar aan doop- of trouwfeesten, of andere evenementen”, klinkt het.

Eutropius zit op dit moment in Heule, maar zoekt dringend naar een groter pand om de schaalvergroting door te zetten.

(BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier