Jetair vliegt al 20 jaar vanuit Oostende

Jetair vervoert nu op jaarbasis 268.000 reizigers vanuit Oostende. (Foto Jetair)
Redactie KW

Op 14 mei is het 20 jaar geleden dat Jetair voor het eerst reizigers vanuit Oostende per vliegtuig op reis stuurde.

Tegenwoordig vertrekken in Oostende op jaarbasis met Jetair 268.000 toeristen naar 16 bestemmingen. De uitwijkoperatie na de aanslagen op 22 maart is daarbij niet meegerekend.

Jetair heeft zijn roots in Oostende. De reisorganisatie werd er in 1971 opgericht door wijlen Gerard Brackx en heeft nog altijd zijn hoofdkantoor in de Stad aan Zee. De Duitse toerismegroep TUI nam in 1996 een aandeel in Jetair en werd er in 2001 voor 100% eigenaar van. Toch bleef Jetair een op en top Oostends bedrijf, dat als enige in België vliegreizen aanbiedt op vijf internationale luchthavens. Sinds 1996 is de luchthaven van het eigen Oos-tende daarbij een vaste waarde.

Jetair viert de 20ste verjaardag van de vluchten uit Oostende, maar er is nog een voorgeschiedenis. De eerste Jetair-vakantiegangers vertrokken immers al in 1973 van de Oostendse tarmac naar de zon. Pomair een luchtvaartmaatschappij met West-Vlaamse roots vloog toen gedurende twee seizoenen uit de luchthaven aan zee naar Alicante en Mallorca. Jetair bestond amper twee jaar, maar borg met het verdwijnen van Pomair ook de plannen op om uit Oostende te vliegen en concentreerde zich de volgende 20 jaar op Zaventem.

Al 16 bestemmingen

“Sinds 1971 waren wij sowieso actief op Brussel. Maar in de jaren 90 hadden wij het gevoel dat er bij de Belgische reizigers interesse was om ook vanuit de regionale luchthavens te vertrekken”, aldus Hans Vanhaelemeesch van Jetair. “In 1994 begonnen we in Luik en in 1996 kwam daar Oostende bij. Later volgden ook Charleroi en vorig jaar Antwerpen. In 1996 zijn we in Oostende gestart met twee vluchten per week naar respectievelijk Alicante aan de Costa Blanca nabij Benidorm en Palma de Mallorca. In 2006 waren er al 13 vluchten naar vakantiebestemmingen vanuit Oostende.”

In de eerste jaren bracht Sobelair de meeste Jetair-klanten ter bestemming, in 2004 richtte de Oostendse touroperator zijn eigen luchtvaartmaatschappij Jetairfly op. De Jetairfly-vloot bestaat momenteel uit 27 vliegtuigen, een uitbreiding met vier toestellen in vergelijking met vorig jaar. Oostende kreeg er fulltime een Boeing 737-700 bij, die een deeltijdse E-Jet vervangt. Op Oostende was eerder al een Boeing 737-800 van Jetairfly gestationeerd.

In 2015 werd het aanbod van Jetair op de Oostendse luchthaven aangevuld met de bestemmingen Barcelona en Rome. In 2016 kwamen er nog twee bestemmingen bij: Nice aan de Côte d’Azur in Frankrijk en Burgas aan de Zwarte Zee in Bulgarije. “We tellen nu 16 bestemmingen vanuit Oostende, een record”, zegt Hans Vanhaelemeesch. “We planden voor dit seizoen een uitbreiding van de capaciteit op Oostende met 32%. De uitwijkoperatie na de aanslagen op 22 maart is daarbij niet meegerekend. Naast de nieuwe bestemmingen werden ook de bestaande vliegplaatsen Malaga, Alicante en Heraklion sterk uitgebreid.”

Stijgend aantal reizigers

“Door de uitbreiding van het aanbod nog altijd los van de uitwijkoperatie merken we dit seizoen dan ook een stijging van het aantal boekingen met afreis in de luchthaven van Oostende met een percentage dat uit twee cijfers bestaat. De populairste bestemmingen zijn nu achtereenvolgens Alicante (Costa Blanca), Malaga (Costa del Sol), Palma de Mallorca, Tenerife en Barcelona. Grootste stijgers zijn in willekeurige volgorde Malaga, Alicante, Kreta en Mallorca.

Na de aanslag in Tunis vorig jaar gingen onze hostesses het nieuws vertellen aan onze reizigers in de kustvakantieplaatsen. De meesten hebben van ons moeten horen dat er iets gebeurd was

Op jaarbasis tellen we nu ruim 268.000 vertrekkende en aankomende reizigers op Oostende. De sinds vorig jaar nieuwe bestemming Barcelona doet het dus erg goed. In het eerste zomerseizoen haalden we een bezetting van meer dan 80%. Mede door de opstart van de nieuwe lijn naar Barcelona in Oostende en Antwerpen was Barcelona de voorbije zomer de meest geboekte citytripbestemming bij Jetair, voor achtereenvolgens Londen, Parijs, Rome en Lissabon.”

“Het is onze sterkte dat wij voor elk wat wils bieden”, vindt Hans. “Nu we bijvoorbeeld door het negatieve reisadvies niet naar Tunesië vliegen vanuit Oostende, hebben wij nog een ruime waaier aan andere mogelijkheden. De veiligheid en het welzijn van onze reizigers zijn onze eerste prioriteit. Als een land niet veilig is, sturen wij er niemand heen. Maar er is een verschil tussen wat je als buitenstaander denkt en wat je ter plaatse beleeft. Na de aanslag in Tunis vorig jaar gingen onze hostesses het nieuws vertellen aan onze reizigers in de kustvakantieplaatsen. De meesten hebben van ons moeten horen dat er iets gebeurd was.”

Uitwijkoperatie

Na de aanslagen van 22 maart in Zaventem en Brussel plooide Jetair zich bijna volledig terug op thuishaven Oostende. Jetairfly besloot om alle vluchten te laten uitwijken naar de regionale luchthavens van het land, voornamelijk thuishaven Oostende. Tussen 22 maart en 1 mei werden 754 vluchten omgeleid voor 105.450 passagiers. Om de vertrekkende en aankomende reizigers ter plaatse te krijgen, werden 1.147 autocars ingezet op het traject Brussel-Oostende en Oostende-Brussel.

“Jetairfly heeft de medewerkers van haar grond-operaties in die weken naar Oostende verhuisd, waar ze in hotels verbleven en shifts rond de klok draaiden. 300 vrijwilligers van touroperator Jetair, de reiskantoren Jetaircenter en van Jetairfly zelf hebben 24 uren op 24 en zeven dagen op zeven in shifts gewerkt om passagiers ter plaatse te informeren en te begeleiden”, aldus Hans.

Gecontroleerde groei

Lanceert Jetair in de toekomst nog meer bestemmingen vanuit Oostende? “Ik krijg die vraag elk jaar en geef dan telkens hetzelfde antwoord”, reageert Hans Vanhaelemeesch. “Wij houden de vinger aan de pols en zien wat de opportuniteiten zijn. We kijken hoe de vraag is en beslissen dan op het gepaste moment. Het verleden heeft geleerd dat er altijd wel iets bij kwam in Oostende, maar we willen dat niet bruuskeren. Als er nog groei komt, zal dat gecontroleerd gebeuren. We willen zo efficiënt mogelijk werken.”

(HH)

Lees hierover ook in Krant van West-Vlaanderen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier