Heuls bedrijf wint twee keer op prestigieuze Henri Van de Velde Award

Ilse Dekeken van Verilin: "We proberen met verschillende sectoren verbindingen te maken." © LOO
Jasmien Aernout
Jasmien Aernout Medewerker KW

Linnenfabrikant Verilin heeft sinds deze week een prestigieuze Henri Van de Velde Award in de kast staan. Ilse en Ann-Sophie Dedeken en René Schepers zijn de derde generatie van het familiebedrijf dat luxueus linnen voor tafel, bed en interieur produceert. “Dat we met deze erkenning het hele team in de kijker mogen zetten, maakt de award voor ons erg bijzonder”, zegt Ilse Dedeken.

De Henri Van de Velde Awards zijn de grootste designprijzen van België. Zestig jaar vakmanschap en een sterke drang naar innovatie zijn de sterktes van Verilin die een nationale jury overhaalde om het luxueuze linnen dat in Heule geproduceerd wordt te prijzen met een Henri Van de Velde Company Award.

Het bedrijf concentreert zich op maatwerk en gaat samenwerkingen aan met sterrenchefs, presidenten, royals, kunstenaars en designers. De roots in Heule en de vlasstreek blijven anno 2018 nog altijd waardevol. “Het is elke dag opnieuw keihard werken”, zegt Ilse Dedeken. “De felicitaties stromen binnen. Het is erg fijn om te zien dat mensen geloven in ons verhaal.”

Waarom koos de jury Verilin?

Het mooie aan de Company Award is dat je jezelf niet kan inschrijven voor de prijs. Een nationale jury heeft voor Verilin gekozen en legde hun keuze dan nog eens voor aan een internationale jury. Dat maakt het voor ons als klein bedrijf toch wel bijzonder. De jury prees onze ambacht, het jacquard-weven in combinatie met onze zin om te innoveren op verschillende fronten, zowel op vlak van samenwerkingen, design als productie.”

Wat betekent de award voor de teamgeest?

“De spirit in ons huis zit nu nog beter, het is super dat het team zo in de kijker wordt gezet. Wij werken met twaalf personeelsleden, stuk voor stuk vakmensen. Die bevestiging krijgen is een enorme motivatie om zo voort te doen. Ik kan niet anders dan hen te bedanken, zonder hen en onze klanten stonden we nergens. We zijn met het hele team en familieleden de prijs gaan ophalen in Bozar in Brussel. Het was een moment waar we even stil van werden.”

“Sommige medewerkers zijn nog door mijn grootvader aangenomen”

Hoe belangrijk zijn jullie roots voor het familiebedrijf?

“Verilin heeft een geschiedenis van zestig jaar. De kennis die we hebben opgebouwd moeten we vasthouden, dat is waar we sterk in zijn. Het is ook een kracht die eigen is aan onze streek. We werken vanuit een bepaald DNA. Hoewel mijn zus, mijn man en ikzelf anders zijn geschoold, geven onze roots een enorme verbintenis. Dat engagement voelen we ook bij onze medewerkers, sommigen zijn zelfs nog door mijn grootvader aangenomen.”

Blijft Verilin bewust een kleiner bedrijf?

“Ons maatwerk vraagt ons om secuur, doordacht en arbeidsintensief te werken. Op grote schaal produceren past niet in ons verhaal, daarom kunnen we ook in België blijven. Dit jaar investeren we in een nieuwe machine die voor ons werd ontworpen waardoor we nog meer kunnen inzetten op maatwerk en kleinere series.”

En Heule blijft de ideale thuisbasis?

“Absoluut. Het is hier zo mooi aan de Heulebeek. Dat Kortrijk zich profileert als designstad past helemaal bij ons merk. De know-how voor machines en materialen halen we ook uit eigen streek. Dat is nog iets waarvoor de jury ons prees. Dat we lokaal, duurzaam en efficiënt werken.”

Wat is de boodschap van Verilin?

“Wij laten ons graag inspireren door anderen. Daarom werken we veel aan projecten op maat. Dat vraagt een enorme inspanning en flexibiliteit maar stelt ons in staat om samen met de klant een linnenverhaal mee uit te schrijven. Een tafelkleed is zoveel meer, het brengt mensen samen voor een diner. Gordijnen bepalen sfeer, lichtinval en de interactie met de tuin. Het gaat ons niet enkel om de materiële beleving maar om de toegevoegde waarde.”

Het voltallige team van Verilin samen met de 3 zaakvoerders:Anne-Sophie Dedeken, Ilse Dedeken & René Schepers. (Foto Heikki Verdurme)
Het voltallige team van Verilin samen met de 3 zaakvoerders:Anne-Sophie Dedeken, Ilse Dedeken & René Schepers. (Foto Heikki Verdurme)© © heikki verdurme

Textiel is hip?

“We brengen gepersonaliseerde verhalen, grijpen terug naar authenticiteit en dat is iets wat aanslaat bij jonge chefs, zij willen ook weten waar hun groenten vandaan komen. Onze klanten houden van design, kunst en mooie materialen. Het creatieve aspect is een belangrijk onderdeel van het proces. De creativiteit van sterrenchefs als Peter Goossens en Sergio Herman triggeren ons om niet stil te staan.”

De jury noemde ook jullie zin voor samenwerkingen.

“We proberen zo open-minded mogelijk te zijn. Chocolatiers, fotografen, schilders, met eender welke branche of sector is het mogelijk om een verbintenis te vinden. Wie respect heeft voor het ambacht mag redelijk snel op een wisselwerking rekenen. Maar er moet wel een klik zijn. Dat geldt evengoed voor de stagiairs die we hier tewerkstellen of jonge designers met wie we projecten aangaan. Als ze gepassioneerd raken door wat we doen en er zit een sterk verhaal achter dan gaan we ervoor.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier