Haven van Zeebrugge wapent zich tegen brexit

Zeebrugge voelde al effecten, al lijken de meeste onder controle © Haven Zeebrugge
Redactie KW

Het staat vast dat de brexit gevolgen zal hebben voor de Haven van Zeebrugge, West-Vlaanderen en bij uitbreiding Vlaanderen, zelfs in het lichtste scenario. Dat zeiden het havenbestuur, de vereniging van havenondernemingen APZI, ondernemersorganisatie Voka West-Vlaanderen en de Rederscentrale maandag.

Ze gaven een inkijkje in de mogelijke gevolgen en de stappen die nu al ondernomen worden om zo goed als mogelijk “brexit-proof” te zijn tegen 29 maart 2019.

Groot-Brittannië verlaat op 29 maart 2019 de Europese Unie, maar veel vragen kregen nog geen antwoord en dus is het nog niet duidelijk wat de gevolgen zullen zijn voor onder meer de Haven van Zeebrugge en de West-Vlaamse economie, beide heel afhankelijk van de Britse markt. Maar dat er meer controles en formaliteiten zullen zijn, lijkt zonneklaar.

500 miljoen euro toegevoegde waarde

46 procent van de trafiek in Zeebrugge is met Groot-Brittannië, goed voor 5.000 jobs, 500 miljoen euro toegevoegde waarde en 70 lijndiensten per week. 67 procent is export, voornamelijk textiel, voeding en wagens. “We hebben het voordeel dat we heel wat niet-begeleid transport hebben”, zegt CEO van de haven Joachim Coens. “Enkel de goederen moeten dus extra controles ondergaan, terwijl veel truckchauffeurs in bijvoorbeeld Calais, langer zullen opgehouden worden.”

Zeebrugge voelde al effecten, al lijken de meeste onder controle. De wagenverhandeling met de Britten daalde in 2017 en in 2016 was er kort na het referendum ook al een dip in de trafiek. Maar die eerste prikjes zijn al gecompenseerd, onder meer dankzij een aansterkende pond.

“We moeten wel aandacht hebben voor een vlotte doorstroming hier. Daarvoor zijn er extra douanekrachten nodig, er zijn er al 141 beloofd. We willen ook duidelijkheid rond de transitieperiode en de vrijhandelsakkoorden. Als we de medewerking van alle partners kunnen krijgen, dan zijn we ‘brexit-bestendig'”, aldus Coens.

Marc Adriaensens van APZI benadrukt dat er ook meer plaats zal nodig zijn. “Met extra controles is er meer opslagruimte en stockage nodig, en de transportzone is nu al te klein”, merkt hij op.

Bezorgdheden vanuit de visserij

Ook de visserij is bezorgd. Bij een harde brexit dreigen vissers niet langer in Britse wateren te mogen gaan vissen, wat toch de helft van de vangst uitmaakt.

“Op dit moment hebben we twee boodschappen. We hopen dat de Britten nog eens goed nadenken of ze effectief uit de douane-unie willen stappen. Als ze daarop terugkomen is veel, zoniet alles, opgelost. Anderzijds, als de vrijhandelsakkoorden worden opgemaakt, dan moeten de Britten rekening houden met onze positie. Dit is geen akkoord zoals met Canada of Korea. De situatie, als nabijgelegen partner, ligt anders”, aldus Europees parlementslid Tom Vandenkendelaere (CD&V).

Europarlementslid Sander Loones (N-VA) vraagt ook een zo handelsvriendelijk mogelijk akkoord en wijst ook op andere zaken, zoals onderwijs maar ook veiligheid en de migrantenproblematiek.

(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier