Haven van Zeebrugge hengelt naar Antwerpse containers

Redactie KW

De zeehaven van Brugge wil met Antwerpen samenwerken inzake containertrafieken.

“Dit is geen knieval, maar een economische meerwaarde voor de regio”, zeggen havenvoorzitter Renaat Landuyt en gedelegeerd bestuurder Joachim Coens. Donderdag schetsten zij tijdens een congres hun visie op de toekomst van de haven.

“Vorig jaar kon Zeebrugge zich nog handhaven, er was zelfs nog een lichte groei van 1% in de containertrafieken”, aldus Joachim Coens. “Maar de tweede jaarhelft was slecht en dit zet zich nu door. We verwachten tot 30% minder containertrafieken in Zeebrugge. Precies daarom is er nood aan een Vlaams containerplatform. Een gemeenschappelijke strategie, om de strijd met Rotterdam aan te gaan. Want die Nederlandse haven heeft een kustpositie en een hinterlandpositie samen in handen.”

“Zeebrugge heeft de ruimte en de capaciteit, in afwachting van de realisatie van het nieuwe Saeftingedok in Antwerpen. Dat kan nog zes à zeven jaar duren. Maar Antwerpen heeft de ladingen. Containerschepen moeten niet alleen kunnen aanleggen, ze moeten ook nog gevuld raken. Rederijen als Maersk en MSC zijn gefusioneerd en zitten in Antwerpen.”

Een knieval voor Antwerpen ? “Ik zie het eerder als een economische meerwaarde voor de regio. Ik redeneer als een middenstander”, legt burgemeester Renaat Landuyt uit. “Op ons congres werd de strategische visie voor de jaren 2015-2020 voorgesteld. Na een bevraging van professionele spelers binnen en buiten de haven zijn we tot vier krachtlijnen gekomen die een verandering van denken inhouden. Die moeten ervoor zorgen dat onze haven dé economische trekker voor de regio wordt.”

Met een nieuwe brug aan Steenbrugge en een nieuwe Dampoortsluis zullen schepen tot 2500 ton langs de stad kunnen passeren

“Vooreerst mag Brugge als stad niet langer los gezien worden van zijn haven. Een voorbeeld van die denkwijze is het feit dat wij de stadsvaart aanpakken. Met een nieuwe brug aan Steenbrugge en een nieuwe Dampoortsluis zullen schepen tot 2.500 ton langs de stad kunnen passeren. Zo wordt het fileleed verholpen en worden honderden vrachtwagens van de weg

“Portinvest zal als instrument gebruikt worden om de bedrijventerreinen te optimaliseren”, vult Joachim Coens aan. “Zowel binnen als buiten de haven. Concreet zal Portinvest investeerders en ladingen zoeken, zodat nieuwe bedrijven zich op die terreinen kunnen vestigen. De derde verandering van denkwijze is dus de samenwerking met Antwerpen.”

(SVK)

Lees hierover ook in Krant van West-Vlaanderen, editie Brugsch Handelsblad

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier