Haven van Zeebrugge behandelde bijna zes procent minder goederen in eerste jaarhelft

© BELGA
Redactie KW

In de eerste zes maanden van 2017 heeft de haven van Zeebrugge 18,3 miljoen ton goederen behandeld, een daling van 5,7 procent tegenover dezelfde periode in 2016. Ondanks het globale mincijfer brak de haven wel enkele records.

Het grootste verval zat op de vloeibare bulk, die met 28,5 procent afnam tot 2,2 miljoen ton. Dat is vooral toe te schrijven aan verminderde aanvoer van vloeibaar gas (lng) uit Qatar. Die nam met ruim de helft af. Dat was meteen een van de enige mincijfers. De containertrafiek kende ook nog een daling in volume met 5 procent tot 7,3 miljoen ton, maar er was een stijging van zogenaamde “logistieke calls”, een soort lastminuteverandering in het vaarschema, waardoor het aantal containers gelijk is gebleven. De Europese containertrafiek trok zelfs met 15,3 procent aan.

Grootste autohaven ter wereld

In de RoRo-trafiek, de trafiek van rollende goederen, was er een stijging van 2,2 procent tot 7,3 miljoen ton. Dat was vooral te danken aan extra trafiek (+13,2 procent) op Scandinavië en Ierland. Het volume op Groot-Brittannië daalde licht. Vaste bulk en stukgoed, goed voor 750.000 ton elk, bleven allebei quasi gelijk. Een record was er voor de autotrafiek, die met 3,3 procent steeg tot 1.426.940 wagens. Daarmee onderstreept de haven naar eigen zeggen nogmaals zijn unieke positie als grootste autohaven van de wereld. Die arbeidsintensieve tak zorgde meteen ook voor een recordaantal havenarbeiders. Ze zijn nu met 1.809, 13,8 procent meer dan vorig jaar.

Brexit

Ook de cruisesector blijft aanzwengelen met in de eerste jaarhelft 66 cruiseschepen die aanmeerden in Zeebrugge. Dat zijn er veertien meer dan vorig jaar en zij zorgen voor bijna de helft meer passagiersbewegingen, tot 391.368. De haven van Zeebrugge merkt stilaan ook enkele brexitgevolgen. Zo was er een daling van de trafiek op Groot-Brittannië en waren er ook minder toeristische wagens op de passagiersdienst naar Hull.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier