Groen-politicus: “Ik geloof niet in de luchthaven Kortrijk-Wevelgem”

Bart Caron (Groen): "Helikopters worden als erg hinderlijk aanzien" © Foto BWB
Olaf Verhaeghe

Dat de luchthaven Kortrijk-Wevelgem 1,7 miljoen euro per jaar overheidssteun geniet, is een doorn in het oog van Bart Caron (Groen). “Al twintig jaar horen we verhalen over de groei van de luchthaven en het aantal zakenvluchten. Maar als een treinstation tien passagiers per dag verwelkomt, verdwijnt het toch ook?”

Groen-politicus Bart Caron verdiept zich naar eigen zeggen al decennialang jaar in de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem. “Mijn eerste reactie op het nieuws dat de Vlaamse overheid en de provincie extra gaan investeren, is er een vol kanttekeningen. Het gaat in mijn ogen toch om zeer veel geld voor een weinig rendabel geheel”, zegt hij. “Gemiddeld ontvangt Kortrijk-Wevelgem zo’n vier- à vijfduizend zakenvluchten per jaar. Als je rekening houdt met het feit dat er meestal maar een drietal personen op zo’n vliegtuig zitten, kost elke passagier het Vlaams Gewest iets meer dan 110 euro.”

Daarbij komt dat de luchthaven volgens Caron de voorbije jaren haar cijfers opsmukte met de inkomsten uit les- en helikoptervluchten. “Qua management en beheer scoort Kortrijk-Wevelgem dan ook beneden alle peil. Al twintig jaar wordt gezegd dat onze regio nood heeft aan een luchthaven. Al twintig jaar horen we verhalen over de groei en het toenemen van het aantal zakenvluchten. Maar de cijfers blijven jaar na jaar op hetzelfde niveau. Als een treinstation elke dag tien passagiers verwelkomt, verdwijnt het toch ook?”

Zelfbedruipend

Kortrijk-Wevelgem is voor Caron dan ook “een onrendabel prestigeproject van een aantal regionale politici. Elk economisch weldenkend mens had al lang stilgestaan bij de problemen. Ik ben toch van mening dat een luchthaven op zijn minst zelfbedruipend moet kunnen zijn. Het luik zakenvluchten blijkt niet te volstaan. Dan lijkt het mij beter om in te haken op Oostende of Rijsel. Zo ver is dat niet.”

Luchthaven Kortrijk-Wevelgem
Luchthaven Kortrijk-Wevelgem© MPM

“Voor een helikopter heb je toch geen luchthaven nodig?”

Dat helikopters voor heel wat economische activiteit in de regio zorgen, ontkent de Groen-politicus niet. “Maar voor een helikopter heb je toch geen luchthaven nodig? Een landingszone op een ruim industrieterrein met een loods kan zeker volstaan. Dan heb ik het nog niet over de irritatie bij de buurtbewoners. De helikopters worden door heel veel mensen uit de streek als erg hinderlijk aanzien.”

Meer jobs

“Ik ben vrij pessimistisch, ja. Ik geloof niet in de luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Wat er met de ruimte wel kan worden gedaan? Natuurgebied lijkt me sowieso helemaal onmogelijk, maar duurzame industriële of economische activiteit behoort toch tot de mogelijkheden. Met een spoorweg, de ring rond Kortrijk, de A19 en de Leie in de onmiddellijke nabijheid heeft de site alles in handen om op dat vlak uit te groeien. En ik ben er zeker van dat dat meer jobs zal opleveren dan er mensen op de luchthaven kunnen werken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier