Rubriek Economie

Gillemore: "Dromen van een eigen productlijn"

30/08/16 om 16:03 - Bijgewerkt om 17:05

Louis Gillemon is één van de jongste uit onze provincie die zijn eigen gin heeft. Nauwelijks een jaar nadat Gillemore gelanceerd werd, staat het op de kaart van zijn ex-werkgever Hertog Jan en werkt hij op zelfstandige basis om zijn gin - mét een designaward - nog meer op de markt te zetten.

Gillemore: "Dromen van een eigen productlijn"

Louis Gillemon wilde iets magisch in een fles. © Tom Brinckman

Zijn ouders zijn allebei actief in de medische sector en zijn vier broers en zussen zitten ook al niet stil, maar Louis uit Sint-Michiels is alleszins een buitenbeentje bij zijn leeftijdsgenoten. Hij volgde les in de Hotel- en Toerismeschool Spermalie in Brugge en daarna de opleiding sommelier in Ter Duinen, maar het idee voor een eigen gin ontstond aan de andere kant van de wereld.

"Ik was op reis met mijn zus door Sri Lanka. Na een week met de rugzak kwam ik ginder tot het besef dat - in mijn opzicht dan toch - onze maatschappij te veel draait rond die rush en druk van elke dag. Daar zijn ze gewoon gelukkig met hun gezin en de natuur. Die band en dat samenkomen, wilde ik ook creëren. Een soort magisch moment eigenlijk. Ik wilde eigenlijk al een tijdje iets ondernemen en toen de ginhype begon, groeide het idee om daar ook iets mee te doen. Ik kan me wel inbeelden dat het een vreemd zicht was, een 19-jarige die bij een brouwer en een ontwerpbureau aanklopt", lacht Louis.

De eerste logische vraag was of hij dat wel kon betalen. "Ik heb jarenlang gewerkt in de horeca en ik heb er mijn spaarcenten in gestopt. Ik heb niets gekregen van thuis uit, nee. Ik wilde dit vooral met mijn geld doen en zelf het risico dragen. Want zo ben je extra gemotiveerd om je doel te halen en zorg je ervoor dat alles wat je doet elke euro waard is. Ik was vooral blij dat de brouwerij en het ontwerpbureau in mijn concept geloofden. Ik leerde Skinn Branding Agency online kennen en wat ze uitstraalden, sprak mij aan. Bij ons eerste gesprek klikte het meteen. Ze hadden dezelfde mindset. Na enkele maanden was er het eindresultaat: een zwarte labofles, met een zweem mystiek en magie. Iets dat zo geplukt leek uit Asterix en Obelix. De quote die er bij hoort is: 'Those who don't believe in Magic will never find it', van Roald Dahl. Ik was er meteen weg van."

Gin in de familie

Over de naam hoefde hij niet lang te denken. "Gillemore klinkt veel internationaler dan Gillemon. Mijn familie is heel trots. Ze zeggen het graag rond dat we 'een gin in de familie' hebben. (lacht) Ook mijn vrienden zijn fier en stoefen graag. En ik hoef al twee jaar geen kerstcadeaus te halen (lacht)." Een klein jaar na zijn oorspronkelijk idee was 'zijn' gin helemaal klaar. "Ik wilde vooral dat hij top was, maar ik had er nog niet de commerciële waarde van ingeschat."

Louis werkte op dat moment al een drietal jaar in sterrenrestaurant Hertog Jan, waar hij aanvankelijk in de keuken stond. Omdat hij zich bijschoolde als sommelier en niet altijd even inzetbaar was, verkaste hij naar de zaal. Gert (De Mangeleer, red.) en Joachim (Boudens, red.) waren van meet af aan geïnteresseerd en legden mij uit waarmee ik allemaal rekening moest houden als ik het in de markt wilde zetten. Als ik een staal had van de gin, liet ik hen ook meeproeven."

"Ja, ik hecht veel belang aan hun mening, natuurlijk. Dat was ook de reden dat ik daar gesolliciteerd heb: omdat ik veel bewondering voor hen heb, hoe ze gedreven werken en hoe Gert zijn unieke gerechten creëert. Ik heb niet getwijfeld toen ik een job zocht en ben op hen afgestapt als zestienjarige, vast van plan om hen te overtuigen van mijn gedrevenheid."

Hertog Jan opende deuren

Kort na de lancering verscheen Louis in de krant én plaatste Gert de Gillemore op zijn menukaart. "Als het goed is, zetten we hem op de kaart', zei hij. "Ik heb nooit aangedrongen, integendeel. Het feit dat ik er werkte was verre van een garantie dat dat zou gebeuren. Gert legt immers altijd de lat hoog." Het valt niet te ontkennen dat de naam Hertog Jan heel wat deuren opende. Van dan af ging het snel. "Mijn mailbox ontplofte bijna."

Louis Gillemon bewijst al zijn hele leven dat hij niet bij de pakken blijft zitten.

Louis Gillemon bewijst al zijn hele leven dat hij niet bij de pakken blijft zitten. © Tom Brinckman

Louis studeerde af, maar voelde dat het verhaal van Gillemore nog lang niet af was. "Als ik er mee verder wilde gaan, moest dat nu gebeuren." De focus van Louis ligt nu vooral op de uitbouw van de naambekendheid. Louis heeft ook enkele mensen van Skinn Branding Agency aan boord van zijn verhaal gehesen, met daarnaast Jonathan Kesteloot uit Kortrijk, die hij leerde kennen via zijn zus.

"Of er een tweede gin op komst is? Misschien. (lacht) Maar momenteel zijn we volop bezig om Gillemore nog meer op de markt te zetten. In West-Vlaanderen zijn we goed ingeburgerd, net als in andere provincies. Wat export betreft, zijn we nog volop de mogelijkheden en de praktische haalbaarheid aan het bekijken. Maar er is veel potentieel op die markt."

De smaak van design

"De grote droom? Ik heb vooral de smaak van design te pakken gekregen. Ik was heel blij met het eindresultaat, maar de passie en de energie die zo'n proces met zich meebrengt, heb ik nog maar weinig elders gevonden. Ik voel dat daar mijn toekomst in ligt. De fles van Gillemore symboliseert waar ik naar toe wil: iets uniek, dat je er zo kan uitpikken en toch past in je interieur. Het klinkt misschien vreemd, maar eigenlijk wil ik een eigen productlijn ontwikkelen, waarbij de klanten connecteren met je product. Dat ze er bijna een persoonlijke band mee hebben en dat het net dat tikkeltje méér is. Een beetje zoals de strategie van Apple. Een eigen restaurant? Ik heb met deze gin een mooie uitdaging gevonden, die ik verder wil uitdiepen. Wat de toekomst brengt, zien we wel. Ik heb nog tijd. Veel tijd." (lacht)

Gillemore: "Dromen van een eigen productlijn"

© TB

Perfect serve

De Gillemore bevat onder meer exotische vruchten, engelwortel, jeneverbessen, appelsienschillen, kardemom, citroenzeste, staartpeper, iriswortel, kaneel en engelwortel. Te serveren met een fijn schijfje van een citrusvrucht, bij voorkeur een sinaasappel. Past het best met een Fever-Tree Mediterrean.

Gillemore: "Dromen van een eigen productlijn"

Volg de reeks op www.kw.be/gin

Stem mee voor de Krak van je gemeente
Het voorbije jaar lieten heel wat mensen in jouw gemeente zich op een positieve manier opmerken. Krant van West-Vlaanderen ging op zoek naar deze mensen en nomineerde hen voor de Krak van jouw gemeente. Ontdek hier de Krak-kandidaten van jouw gemeente en breng jouw stem uit. Zo plaats jij hen mee op het podium dat ze werkelijk verdienen!

Meer nieuws uit

Lees meer over: