“Enorme evolutie in 10 jaar tijd”

Dominiek Hommez bij het postpunt in de Spar in Nieuwkerke: "Wie hier een pakje binnenbrengt of ophaalt stapt zo goed als zeker naar buiten met een andere aankoop", zegt ze. (Foto EF)
Redactie KW

Tien jaar geleden werd Spar Nieuwkerke een postpunt. “Hadden we toen één pakje in de week dan zijn er dat nu tot 20 pakjes. Reken maar dat we 10 uur van onze tijd in ons postkantoor staan”, zeggen Pascal Lozie en Dominique Homey, uitbaters van de Spar in Nieuwkerke.

Deze reportage maakt deel uit van ons ‘Dossier December Pakjesmaand‘.

Het postpunt in de winkel in Nieuwkerke kende een paar jaar terug een enorme groei. “De grote ketens hadden ons ontdekt en vooral tijdens de solden stonden de pakjes in winkelkarren tot op straat”, zegt Pascal Lozie. “De Post zag dan plots in dat zoiets voor een postpunt niet langer haalbaar was en de grote klanten verdwenen.”

Pennenvrienden

Ondanks alles blijven de pakjes vlot over de toonbank gaan. “Er zijn natuurlijk de onlinebestellingen en retourzendingen maar ook de verzendingen van klanten naar vrienden of familie. Zo gebeurt het wel eens dat een leerboek naar een student op kot wordt nagestuurd. Vooral met deze kersttijd sturen familieleden geschenkjes op. En ja hoor, ook pennenvrienden zijn er nog altijd. En dan wordt ook wel eens een pakje ontvangen of opgestuurd.”

Commissie hoger

Het openen van het postpunt is voor de uitbaters een service aan de klanten. “Anders moeten ze naar het hoofdkantoor in Kemmel. Er is door het bedienen van het postpunt ook een zeker verloop in de winkel. Wie hier een pakje binnenbrengt of ophaalt stapt zo goed als zeker naar buiten met een andere aankoop. Vergelijk het met het aanbieden van de kranten en magazines.”

Pascal en Dominique ijveren ondertussen om de commissie iets te verhogen. “Zoiets heet een verloning naar gepresteerd werk zeker”, knipoogt Pascal.