Eind februari beslist de Vlaamse Regering over nieuwe zeesluis in Zeebrugge

© Benny Proot
Stefan Vankerkhoven

Eind februari beslist de Vlaamse regering op welke locatie de nieuwe zeesluis in Zeebrugge gebouwd wordt en legt ze een timing van dit levensnoodzakelijk project voor de de zeehaven van Brugge vast. Dat verklaarde Vlaams minister Ben Weyts woensdagavond op de nieuwjaarsreceptie van de havengemeenschap.

Momenteel wegen nautische experten nog altijd de voor- en de nadelen van zes scenario’s op vier verschillende locaties in de haven, ter vervanging van de oude Visartsluis, die uit 1905 dateert. Maar ook de recentere Vandammesluis, die in 1985 gebouwd werd, vertoont al mankementen. Daarom ziet de Vlaamse Regering zich verplicht om voor 110 miljoen euro renovatiewerken uit te voeren, een klus die nog tot 2023 zal aanslepen.

APZI, de belangenbehartiger van de privé-sector in de Zeebrugse haven, is een voorstander voor de bouw van een nieuwe zeesluis ter hoogte van de oude Visartsluis. Voorzitter Marc Adriansens stelt : “Het is qua timing de snelste oplossing, op die plek kan er in zes jaar een sluis gebouwd worden. Er zijn wel tunnels nodig, zodat het zwaar verkeer van het lokaal en personenvervoer kan gescheiden worden.”

Eind februari beslist de Vlaamse Regering over nieuwe zeesluis in Zeebrugge
© BENNY PROOT

De Brugse schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon (CD&V) daarentegen pleit voor het Verbindingsdok als locatie. Hij vreest dat anders het dorp van Zeebrugge in tweeën zal gesneden worden. Maar die optie kost dubbel zoveel (1,2 miljard euro) en de aanleg zou dan 12 jaar duren. Zo lang kan de haven volgens Marc Adriansens niet wachten.

Welk scenario het zal halen, wil minister Ben Weyts nog niet kwijt. Maar hij staat op één lijn met burgemeester Renaat Landuyt: “De mobiliteit én de leefbaarheid van Zeebrugge zijn cruciaal. Pistes met veel onteigeningen zijn niet aangewezen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier