Eerste containerschip van Triple-E klasse in haven Zeebrugge

Redactie KW

Dinsdag liep voor het eerst een schip van de Triple-E klasse van de Deense rederij Maersk Line de haven van Zeebrugge binnen.

Het betrof de ‘Mayview Maersk’, onder Deense vlag varend, 399 meter lang en 59 meter breed, met een capaciteit van 18.270 TEU, twintig voet containereenheden. De introductie van die klasse schepen, waarvan Maersk Line er twintig heeft laten bouwen (met een optie op nog eens tien), was de aanzet tot ongekende rush door de internationale rederijen naar mega-containerschepen. Intussen varen er al containerreuzen met een capaciteit van net geen 20.000 TEU en heeft de Franse rederij CMA CGM drie schepen in aanbouw van 20.600 TEU. Die komen in 2017 in de vaart.

De aanloop van de Triple-E aan Zeebrugge toont andermaal duidelijk aan dat de kusthaven de allergrootste containerschepen aan kan, en dat de haven de nodige terminalinfrastructuur te bieden heeft om deze reuzen in optimale omstandigheden te behandelen.

Eerste containerschip van Triple-E klasse in haven Zeebrugge

De Triple-E’s, zoals ze bij insiders gekend zijn, werden tussen 2012 en 2015 gebouwd op de Zuid-Koreaanse scheepswerf Daewoo Shipbuilding & Marine Engiuneering (DSME). De drie ‘E’s staan voor ‘Economy Scale’, ‘Engery Efficiency’ en ‘Environment’. Bij de bouw van de eerste schepen (de allereerste werd ‘Maersk Mc-Kinney Moeller’ gedoopt), waren het de grootste containerschepen ter wereld.

In Zeebrugge kwam de ‘Mayview Maersk’ containers laden voor het Verre Oosten, in het kader van herpositionering van lege boxen. Het schip werd behandeld aan de APMT Zeebrugge terminal aan het Koning Alberet II-dok in de westelijke voorhaven van Zeebrugge.

“De haven van Zeebrugge heeft de maritieme toegang en de nodige diepte aan de kaaien om de grootste containerschepen te ontvangen. De APM Terminal heeft alle nodige infrastructuur om deze kolossale schepen te behandelen. Dankzij de inzet van de mensen op de terminal kan de haven een hoge productiviteit, flexibiliteit en sterke service garanderen”, aldus Joachim Coens, CEO Port of Zeebrugge.

(FN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier