Eerste boot stenen Dumoulin Bricks vertrokken naar Limburg

Met de keuze voor de waterwegen, houdt het bedrijf vijftig vrachtwagens uit het verkeer. (Foto Jos)
Redactie KW

Steenbakkerij Dumoulin Bricks opent begin mei een nieuw depot in Limburg, de aanvoer gebeurt volledig via het water. Vandaag vertrok een eerste boot met maar liefst 1.500 ton stenen.

Steenbakkerij Dumoulin Bricks is sinds 1935 in de Moorseelsesteenweg in Rumbeke gevestigd, enkele jaren geleden openden ze daar nog een nieuwe steenbakkerij. Begin mei komt er nog een gloednieuw depot bij in Genk, aan het Albertkanaal. De aanvoer van snelbouwstenen gebeurt volledig via de waterwegen. “Het is de bedoeling dat er om de twee à drie weken een boot van aan de Graankaai in Roeselare richting Limburg vertrekt, telkens geladen met ongeveer 1.500 ton stenen. Dat komt overeen met vijftig vrachtwagens die anders een rit van drie uur heen en drie uur terug zouden maken. Via het water is de meest milieuvriendelijke oplossing”, vertelt zaakvoerder Luc Vandermersch.

Doordat het depot aan het Albertkanaal ligt, is er geen extra transport nodig. Bouwhandelaars uit de buurt kunnen er passeren en inladen. “Momenteel werken we voornamelijk in West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant, slechts sporadisch verder. Dankzij het depot kunnen we vlotter klanten uit de regio Limburg, Luik en Noord-Holland bedienen en dat betekent een serieuze schaalvergroting.”

De eerste boot met stenen vertrok vrijdagnamiddag richting Limburg. “Om de stenen op de boot te krijgen, moeten er wel nog heel wat vrachtwagens heen en weer rijden tot het bedrijf, maar de afstand van 7 kilometer is wat dat betreft een peulverschil in vergelijking met naar Limburg rijden. We zijn al van vanmorgen 4 uur bezig met het laden van de stenen en rond 17 uur vertrekt de boot”, voegt Charlotte Vandermersch, verantwoordelijk voor de marketing en verkoop, daar nog aan toe.

(TD)

Met de keuze voor de waterwegen, houdt het bedrijf vijftig vrachtwagens uit het verkeer. (Foto Jos)
Met de keuze voor de waterwegen, houdt het bedrijf vijftig vrachtwagens uit het verkeer. (Foto Jos)

Met de keuze voor de waterwegen, houdt het bedrijf vijftig vrachtwagens uit het verkeer. (Foto Jos)
Met de keuze voor de waterwegen, houdt het bedrijf vijftig vrachtwagens uit het verkeer. (Foto Jos)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier