Costumier D’Longueville is Creatieve Ondernemer van het jaar

Redactie KW

Voor de derde keer gingen Unizo West-Vlaanderen en de POM op zoek naar de meest creatieve ondernemer van de provincie.

Uit de top 10 ondernemers werd tijdens de verkiezingsshow op 29 oktober bekend gemaakt dat D’Longueville de titel van Creatieve Ondermer 2015 mee naar huis neemt.

Kristof D’Hondt, zaakvoerder van D’Longueville, kreeg het idee voor zijn zaak toen hij in de horeca werkte. Na een ontmoeting met de toenmalige kledingleverancier stelde hij vast dat er voor deze sector geen stijlvolle kleding op de markt werd aangeboden. Hij besloot om zich erin te verdiepen, kleding was namelijk altijd al een passie geweest.

Costumier D'Longueville is Creatieve Ondernemer van het jaar

“Stel jezelf voor dat je 7 dagen op 7 werkt in een uniform dat je niet graag draagt, niet kwalitatief is en geen uitstraling heeft. Hoe kan je dan het beste uit je personeel en uit je zaak halen? Ik stelde mijn werkgever voor om zelf de mogelijkheden te onderzoeken. Zo stootte ik op een topmerk en kreeg ik het idee om dit zelf te gaan verdelen. Ik verkocht mijn wagen voor 7.500 euro en dat was mijn startkapitaal voor Dine & Cook. Acht jaar later mag ik heel wat topzaken en sterrenrestaurants als vaste klant beschouwen,” aldus Kristof.

Ik verkocht mijn wagen voor 7.500 euro en dat was mijn startkapitaal voor Dine & Cook

Dine & Cook biedt hoogwaardige kleding voor personeel van horecazaken aan waarbij de beleving van de horecazaak wordt weergegeven in de kleding a.d.h.v. bijvoorbeeld de kleur of motief van de overgordijnen. De stof voor de kledij wordt hiervoor speciaal geweven.

Drie jaar na de start van Dine & Cook verwezenlijkte Kristof zijn grote droom en opende D’Longueville: een winkel waar hoogwaardig maatwerk wordt aangeboden voor heren. “Een winkel is eigenlijk niet de juiste benaming maar eerder een huis van beleving. Mannen hebben vaak een hekel aan shoppen en dat willen we vermijden. Terwijl de klant geniet van een glaasje en een hapje stellen wij alle stoffen en mogelijkheden voor. Meestal krijgen we het volle vertrouwen en maken we de kleding volgens de persoonlijkheid van de klant.”

Mannen hebben vaak een hekel aan shoppen en dat willen we vermijden

Begin dit jaar startte Kristof een derde onderneming op: Business Tailoring. Volgens het imago van een bepaald bedrijf wordt kleding ontworpen en worden deze exclusief gemaakt voor elke apart bedrijf.

Het Waregems stadsbestuur, Unizo Waregem en Unizo Zuid-West-Vlaanderen klinken op Kristof D'Hondt en zijn Award 2015 van Creatieve Ondernemer.
Het Waregems stadsbestuur, Unizo Waregem en Unizo Zuid-West-Vlaanderen klinken op Kristof D’Hondt en zijn Award 2015 van Creatieve Ondernemer.© JD

“Door deze concepten onderscheidt Kristof zich enorm van de traditionele uniform-verkopers of winkels. Als je bij D’Longueville gaat shoppen, draait alles om beleving. Niet enkel voor een gepersonaliseerd pak, maar ook voor de accessoires kan je er terecht: exclusieve schoenen, manchetknopen met onderdelen van horloges of motoren, knopen,…” aldus de voorzitter van de jury, Geertrui Van Bladel. “Kristof gaat ook steeds op zoek naar nieuwe niches. Het kleermakersberoep is zijn passie, en dat is duidelijk in alle details. Hij ontwerpt zijn eigen etalage, folders, uitnodigingen,… Alle contactmomenten met de klant (via persoonlijk contact of geschreven communicatie) worden gepersonaliseerd aangepakt. Klantenbeleving staat centraal in de bedrijfsvoering.”

De top 3

Met Symposion uit Brugge (woordenwinkel met inspiratieplek en groothandel waar poëzie, boeken en betekenisvolle boodschappen in de vorm van wenskaarten, kleine relatiegeschenken en gadgets een plaats krijgen) en VIP-fit uit Gistel (een fitnesscenter dat met een uniek concept 100 Days of Dedication een hoog slaagpercentage haalt bij vooropgestelde doelen van de clubleden) wordt de top 3 aangevuld.

Creatieve starters

Ook 5 Creatieve Starters werden in de kijker gezet. Deze startende ondernemers worden voor een jaar ambassadeur in West-Vlaanderen voor creatief ondernemen. Het gaat om ‘t Lindebos (Wijtschate), Washcot (Harelbeke), Bubble Design (Anzegem), Play & Go (Koksijde) en UCast (Roeselare).

(Foto WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier