Claudio Dell’Anno ziet omzet dalen door ‘Michelintoeristen’

Knokke © Foto DM
Redactie KW

Restaurant Ciccio zit sinds het halen van de eerste Michelinster zowat altijd volgeboekt, maar dat succes heeft ook een keerzijde, heeft zaakvoerder en chef-kok Claudio Dell’Anno gemerkt.

Hij uit zijn ongenoegen over de zogenaamde ‘Michelintoeristen’ vandaag in Het Laatste Nieuws. “Door die klanten moet ik mijn vaste klanten, die vaak pas de dag zelf reserveren, steeds meer ontgoochelen met de melding dat het restaurant volzet is. Maar waar die vaste klanten, dikwijls mensen uit het binnenland die in Knokke een tweede verblijf hebben, al eens een extra fles wijn bij het eten nemen, of nog een koffie drinken nadien, houden die Michelintoeristen het bescheidener. Vorige week hadden we nog een extreem voorbeeld”, weet Claudio. “Vier mensen: allemaal kozen ze voor het menu en daarbij dronken ze elk één glas wijn en deelden ze een fles water. En neen, ze namen geen aperitief en geen koffie. Dan wordt het moeilijk voor een restaurant”, aldus Claudio in Het Laatste Nieuws.

Sinds eind november zag hij dan ook zijn omzet dalen met 15 procent. Bovendien gedragen de ‘Michelintoeristen’ zich soms ook anders, enerzijds omdat ze door de vele aandacht in de media voor kookwedstrijden de neiging hebben om een hard oordeel te vellen, maar anderzijds ook door het eigen televisieverleden van Dell’Anno. “En na een avond het beste van jezelf geven heb je geen zin in zulke discussies.”

(FJA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier