Campagne gaat op zoek naar favoriete winkeliers of horeca-uitbaters in 9 West-Vlaamse gemeenten

Om lokale handelaars een gezicht te geven bij het grote publiek, lanceert de stad Brugge een grote communicatiecampagne. © svv
Redactie KW

Bij de Brugse chocolaterie en biscuiterie van Jan Despegelaere werd het tweede luik van de campagne ‘Ik koop lokaal bij een winkeleier van hier’ voorgesteld.

Om lokale handelaars een gezicht te geven bij het grote publiek, lanceert de stad Brugge in samenwerking met de Ondernemerscentra West-Vlaanderen, Unizo West-Vlaanderen en acht andere West-Vlaamse steden en gemeenten (Blankenberge, Ieper, Izegem, Koksijde, Kortrijk, Menen, Oostende en Roeselare) een grote communicatiecampagne met bijbehorende wedstrijd. “Brugse winkeliers die trots zijn op hun kwalitatieve producten, vakkennis en persoonlijke service konden zich tot uiterlijk eind februari kandidaat stellen via de website www.ikkkooplokaal.be“, vertelt de Brugse schepen van Lokale Economie Hilde Decleer (CD&V). “95 handelaars en horeca-uitbaters uit Brugge – zowel het centrum als de deelgemeenten – stelden zich kandidaat. Deze kandidaat-ambassadeurs vind je allemaal terug op www.ikkooplokaal.be.”

De ambassadeur van Brugge

Vanaf vrijdag kan het publiek stemmen op of stoefen met hun favoriete Brugse winkelier of horeca-uitbater. “De Brugse ondernemer met de meeste stemmen en stoeffoto’s maakt kans om op donderdag 19 april te worden verkozen tot ‘De ambassadeur van Brugge'”, legt Decleer uit. Later wordt ook nog een West-Vlaamse ambassadeur verkozen.

De stemmingsronde en stoefperiode loopt van vrijdag 16 maart tot en met zondag 15 april. Stemmen en stoefen kan via de website www.ikkooplokaal.be, Facebook en Instagram. Als je geldig wil stemmen, moet je dit doen via www.ikkooplokaal.be. Als je op een geldige manier wil stoefen, kun je een foto van je handelaar of zijn product of creatie posten op Instagram met de hashtag #ikkooplokaal en #naamvandewinkel. Je kan ook de Facebookpagina van Ik Koop Lokaal liken én een foto van zijn handelaar of product of creatie erop posten met de hashtag #ikkooplokaal en #naamvandewinkel.

“De klanten die op hun lokale winkelier stemmen, kunnen zelf ook in de prijzen vallen. Onder de deelnemers worden immers weekendarrangementen, cadeaucheques, eetjetons voor Kookeet, dinercheques en cadeauboxen verloot”, geeft Decleer mee.

Belangrijke signaalfunctie

Jan Despegelaere, die begin jaren tachtig zijn vader opvolgde als chocolatier, vindt dat de campagne een belangrijke signaalfunctie heeft. “De Brugse binnenstad heeft veel meer te bieden dan wat sommigen beweren. Van langsom vind je hier meer speciaalzaken die het bezoeken waard zijn. Ik schaar me dan ook ten volle achter deze campagne. Mijn huis staat nu al eivol. Met paaseieren. Ik hoop ze allemaal kwijt te raken voor Pasen. Als dit niet lukt, zal ik nadien met een ei zitten en dit wil ik niet”, gekscheert Despegelaere.

De campagne ‘Ik koop lokaal’ kadert binnen het Europees EFRO-project Krak West en geniet zowel Europese als provinciale financiële ondersteuning. “Dankzij de GTI vloeit er in eerste instantie 20 miljoen euro naar West-Vlaanderen”, aldus Decleer. “Deze som fungeert als hefboom om in totaal minstens 50 miljoen euro in onze West-Vlaamse economie te injecteren.”

(svv)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier