Brugge schroeft autoluwe binnenstad dan toch een beetje terug

© Benny Proot
Redactie KW

Brugge besliste om vanaf februari de Steenstraat, Geldmuntstraat, Noordzandstraat en Zuidzandstraat elke zaterdag en eerste zondag van de maand af te sluiten voor gemotoriseerde voertuigen van 10 uur tot 18 uur. Daar komt de stad nu op terug.

“Na veel overleg met schepen van mobiliteit Annick Lambrecht, schepen van lokale economie Hilde Decleer en diverse handelaars, burgers en verschillende verenigingen kwam vooral het voorstel naar voren om de autovrijheid maar in te stellen vanaf 13 uur“, aldus burgemeester Renaat Landuyt (SP.A). “Vóór 13 uur kan men dus gerust nog parkeren in het Zilverpand, wat handig is voor een restaurantbezoek en vlugge boodschappen. Meteen kunnen ook de koetsen nog even de normale route volgen en kunnen Bruggelingen nog iets gaan afhalen.”

Proefproject van twee weken

Ondernemersorganisatie Unizo noemt de aanpassing een stap in de goede richting. “We hebben nog maar weinig positieve reacties gehoord bij onze leden over het autoluw maken van de binnenstad”, aldus Brecht Clyncke, adviseur lokale werking Noord-West-Vlaanderen. “Bij het afsluiten van die zone worden ook aanpalende straten afgesloten, wat moeilijk is voor burgers maar ook voor handelaars. Met de nieuwe uurregeling is iedereen nog in staat om op zaterdagochtend een kaasplank, of trouwjurk, of wat dan ook, af te halen. 10 uur was te vroeg, want dan zijn de winkels nog niet eens open“, aldus Clyncke.

Voorlopig gaat het om een proefproject van twee weken, dus op zaterdag 28 mei, zaterdag 4 juni en zondag 5 juni. Mogelijk wordt de regeling dan opnieuw aangepast. “Dat kan inderdaad tot verwarring leiden. Brugge is bij de eerste aanpassing in het kader van het mobiliteitsplan amper in dialoog gegaan. Nu doen ze dat wel, maar ondertussen is de regeling al twee keer veranderd”, besluit Clyncke. Unizo heeft wel begrip dat Brugge de binnenstad wil afsluiten uit veiligheidsoverwegingen.

Verdeelde politieke reacties

Ook uit politieke hoek kwam heel wat reactie. Mercedes Van Volcem (Open VLD) stelde recent nog een tienpuntenprogramma op. Ze ging daarvoor in gesprek met de handelaars uit de binnenstad. Ook zij vroeg om de handelszone pas vanaf 13 uur af te sluiten, en eventueel te werken met paaltjes waardoor de flexibiliteit verhoogd werd.

Ook N-VA vroeg aanpassingen aan het mobiliteitsplan. N-VA onthield zich reeds toen het plan op de gemeenteraad kwam. Coalitiepartner CD&V reageert tevreden op de beslissing van het stadsbestuur. “We zijn tevreden met deze eerste aanpassingen aan het mobiliteitsplan. Ze komen tegemoet aan verzuchtingen van lokale handelaars en bewoners”, aldus gemeenteraadslid Pieter Marechal.

Groen is dan weer teleurgesteld. “Dit is een symptoom van het mossel-noch-vis-beleid van de stad qua mobiliteit. Geen duidelijk toekomstperspectief, geen flankerende maatregelen en geen draagvlak. Dan krijg je natuurlijk protest”, aldus ondervoorzitter David Vanholsbeeck. Groen pleit voor meer dialoog om de volgende stap in het autoluw maken van de binnenstad beter voor te bereiden.

(Belga – Foto a-BP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier