Brugge: Katelijnestraat, chocoladestraat

Redactie KW

In de Katelijnestraat mikken dertien pralinezaken op amper 100 meter op de toeristen. Gemiddeld heeft drie op de vier buitenlanders een tasje lekkers mee van een Brugse chocolatier als hij de Breydelstad verlaat. Goed nieuws : daar zijn de Amerikanen weer.

Het zijn er intussen meer dan zestig, waarvan slechts een tiental nog artisanale chocolatiers. Fangio De Baets, secretaris van de Brugse Chocoladegilde die enkel de ambachtelijke chocolatiers verenigt, vindt dat de bovengrens zeker bereikt is. “We moeten er over waken dat we geen slachtoffer worden van ons eigen succes”, zegt hij.

Brugsch Swaentje

Einde september, een paar dagen na Kookeet, staat de allereerste Belgium Chocolate Summit en chocolademarkt op het programma, met als voornaamste doel de ambachtelijke chocolatiers te promoten. Dat betekent dat het kruim van de internationale chocoladewereld naar Brugge komt. Het evenement richt zich ook naar het grote publiek met een chocolademarkt en een chocoladewandeling. Brugge heeft met het Brugsch Swaentje trouwens een officiële stadspraline.

Cruisetoerisme

Wandel je door de Katelijnestraat, dan kom je op een lengte van pakweg 100 meter maar liefst dertien chocoladezaken tegen. Chocolaterie Verheecke grenst zelfs deur aan deur met Leonidas Pralines. Sofie Vermeersch van Chocolaterie Verheecke: “Fransen en Engelsen zijn onze grootste afnemers, maar naar omzet toe spenderen de Russen eigenlijk het meest.”

“Natuurlijk is het cruisetoerisme een belangrijke troef voor onze branche. Het seizoen is zopas opnieuw begonnen en het brengt stilaan opnieuw meer Amerikanen en Canadezen naar Brugge. Die waren na de bomaanslagen in Parijs en Brussel massaal weggebleven. Het liefst van al nemen de opvarenden een doos of zakje met een aanzicht van Brugge mee, al scoren onze erotische lekkernijen zoals piemels en borsten ook behoorlijk goed. Het spreekt haast voor zich dat mannen voor de borsten en vrouwen voor de piemels gaan. Drie jaar geleden ben ik zo’n honderd meter verderop in de Katelijnestraat een tweede chocoladezaak begonnen. Het is opvallend dat, ondanks de geringe afstand tussen beide winkels, er toch weer een heel ander publiek op afkomt dat toch weer andere producten koopt.”

(Mario De Wilde)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier