Beter dat u dat nu al weet: pluimen en etnische prints dit jaar dé trends voor Kerstmis

© Getty Images/iStockphoto
Redactie KW

Vanaf vrijdag liggen de eerste kerstballen bij Floralux in de rekken. Ondernemersorganisaties vinden het nog vroeg om nu al uit te pakken met het kerstaanbod.

De zomer is nog niet voorbij, maar dat houdt Floralux niet tegen om de eerste kerstballen in de schappen te etalleren. Daarmee zet Floralux de traditie voort, want ook de jongste jaren opende het tuin- en decoratiecentrum eind augustus al een deel van zijn kerstdorp van 1.500 vierkante meter.

Het bedrijf merkt dat de interesse in kerstartikelen reeds aan het einde van de zomer aanzwengelt en speelt daar graag op in. “Wij presenteren de wintermode op vlak van decoratie, niet enkel bomen en ballen dus, maar alles wat je huis gezellig maakt”, aldus publiciteitsmanager Fien Ternest. “In dat opzicht zijn we dus zeker niet te vroeg. Heel wat klanten zijn al nieuwsgierig.”

Allicht zijn er consumenten die midden in de zomer toch al kerstspullen willen kopen

Volgens ondernemersorganisatie NSZ is de actie van Floralux perfect wettelijk. Er geldt wel een gedragscode betreffende de duur van de reclameperiode die voorafgaan aan feesten, maar bindend is die code niet. “We vinden de timing wel bedenkelijk. Maar allicht zijn er consumenten die midden in de zomer toch al kerstspullen willen kopen”, zegt Christine Matteeuws, voorzitter van NSZ. “De dag dat een ondernemer ziet dat een bepaald product niet meer aanslaat in een bepaalde periode en ook geen commerciële meerwaarde biedt, zal hij zich zelf wel aanpassen.”

Beter dat u dat nu al weet: pluimen en etnische prints dit jaar dé trends voor Kerstmis

Ook Unizo is niet tegen. “Het is natuurlijk zeer vroeg, maar we weten bijvoorbeeld dat steden en gemeenten die willen investeren in versiering nu al op zoek gaan”, aldus Frederik Serruys, directeur Unizo West-Vlaanderen. “Zelfde verhaal voor de horeca, of andere handelaars die straks uitpakken met hun versiering. We zien bijvoorbeeld dat bepaalde groothandels bijna het hele jaar door een aanbod hebben. We vinden wel dat de periodes voor feesten moeten gerespecteerd worden, anders verlies je het momentum. Zelfde verhaal voor de solden trouwens.”

Voor wie toch al een kijkje wil gaan nemen, geeft Floralux de eerste trends al mee. Zo zijn etnische prints en pluimen, een Indiaanse invloed, dit jaar in trek. Ook marmer blijkt hip. “En ook smalle kerstbomen uit kunststof worden almaar populairder, een ideale oplossing voor wie weinig ruimte heeft maar toch een kerstboom wil plaatsen. Op vlak van verlichting maken kaarsen met LED-verlichting hun opmars. Helemaal nieuw is de kerstverlichting waarbij je zelf de kleur kan bepalen. Afhankelijk van de sfeer die je wilt, stel je de verlichting in op warm wit, koel wit of een mix van kleuren”, aldus Fien Ternest.

(BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier