Belgocontrol en luchthaven Kortrijk-Wevelgem gaan wellicht samenwerken

Redactie KW

Als het directoraat-generaal van de luchtvaart de plannen tot samenwerking tussen Belgocontrol en de luchthaven Kortrijk-Wevelgem goedkeurt, zal Belgocontrol straks de controletoren bemannen.

Sinds 15 oktober 2016 mogen vliegtuigen enkel nog bij ‘goed weer’ landen op de internationale luchthaven Kortrijk-Wevelgem: de voorwaarde is dat de zichtbaarheid minstens 5 kilometer moet zijn. Nochtans beschikt het vliegveld over alle noodzakelijke apparatuur zodat vliegtuigen ook computergestuurd kunnen landen (IFR-vluchten). “De luchthaven beschikt al sinds de jaren tachtig over dergelijke apparatuur, die trouwens nog altijd feilloos werkt”, legt Filip Daem, voorzitter van de intercommunale vliegveld Kortrijk-Wevelgem, uit. “In november vorig jaar werd alles nog getest. Het probleem is dat de apparatuur sinds 2011 Europees gecertificeerd moet zijn. Die aanvraag bij loopt al sinds 2012, maar werd nog niet goedgekeurd.”

In september 2016 voerde EASA (European AviationSecurityAgency, red.) een audit uit op de luchthaven en toen bleek dus dat de apparatuur nog altijd niet conform de wetgeving was. “De luchthaven kreeg 15 dagen de tijd om zich in orde te stellen, maar dat was onmogelijk”, aldus nog Filip Daem. “Daarom mag er sinds midden oktober enkel nog bij een visibiliteit van 5 kilometer geland worden in Wevelgem.”

Belgocontrol en luchthaven Kortrijk-Wevelgem gaan wellicht samenwerken

“Toen zijn we op zoek gegaan naar een oplossing. Er waren twee mogelijkheden: of we gingen alles zelf proberen te regelen, of we zouden een beroep doen op een externe partner. Het eerst bleek onhaalbaar, waardoor we bij Belgocontrol uitkwamen. Dit overheidsbedrijf is EASA-gecertificeerd en is op alle luchthavens in België actief, behalve op die hier.”

Daar komt mogelijk verandering in. Op de infovergadering in Wevelgem maandagavond werd gesteld dat het de bedoeling is om eind maart, begin april opnieuw IFR-vluchten te hebben op de luchthaven. “Ons personeel wordt ingekanteld in Belgocontrol en zal de nodige opleidingen krijgen. Alles samen zal deze operatie 300.000 tot 500.000 euro kosten. In de infrastructuur van de controletoren investeren we bovendien 1,8 miljoen euro.”

Het directoraat-generaal van de luchtvaart moet wel nog zijn fiat geven voor de geplande samenwerking tussen Belgocontrol en de luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Dat bevestigt de woordvoerder van Belgocontrol. Ook over een termijn waarbinnen een oplossing wordt gevonden ligt op dit ogenblik niets vast.

De intercommunale die trouwens binnenkort wordt omgevormd in een NV met Leiedal, de Vlaamse overheid en de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij als aandeelhouders staat dus voor grote uitgaven. Daarbij komt nog eens de 7,5 miljoen euro aan investeringen die al gepland zijn: zo komt er een extra taxibaan aan de achterkant van het vliegveld, wordt de huidige taxibaan heraangelegd en wordt de landingsbaan rechtgetrokken.

(AXV – Foto MPM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier