Bedrijven op Evolis willen meer fietsen zien

Het Guldensporenpad passeert via Evolis. © LOO
Axel Vandenheede

De bedrijven op Evolis willen hun medewerkers meer met de fiets zien rijden. Ze dienden samen een project in bij de Vlaamse overheid en krijgen een subsidie van 51.000 euro. “Dat geld zal gaan naar de aankoop van fietsen, stallingen…” stelt Jeroen Vanthournout.

Hoogwaardig bedrijventerrein Evolis langs de E17 is zo goed als uitverkocht. Leiedal, die het parkmanagement in handen heeft, is dan ook tevreden.

Al zijn ze bij de intercommunale ook wat ongerust: heel wat bedrijven bouwen er momenteel of moeten de bouw nog starten, maar toch is het tijdens de spitsuren al stapvoets rijden. Eens Evolis volledig operationeel is, zal daar nog een pak extra verkeer bij komen.

51.000 euro subsidie

Leiedal en de vzw Evolis, de organisatie die de bedrijven bundelt, dienden daarom in het kader van het Pendelfonds een project in. Via dat fonds subsidieert de Vlaamse overheid projecten die gericht zijn op onder meer een collectieve ontsluiting van een bedrijventerrein. “Het verhaal achter het Pendelfonds past bij Evolis”, legt Jeroen Vanthournout uit. Hij is communicatieverantwoordelijke bij intercommunale Leiedal. “Parkmanager Maarten Bullens heeft daarin het voortouw genomen. Via het Pendelfonds kunnen we een subsidiëring van maximaal 50 procent krijgen. Voor het project op Evolis gaat het om een totale kostprijs van 102.000 euro en daarvan is 51.000 euro gesubsidieerd.”

Maarten Bullens, parkmanager van Evolis.
Maarten Bullens, parkmanager van Evolis.© LOO

Op Evolis willen Leiedal en de bedrijven maximaal inzetten op de fiets. “Negen op de tien personen die hier werken, komen met de auto. Zaak is om hen alternatieven aan te bieden. Het openbaar vervoer is een moeilijk verhaal omdat je vasthangt aan bushaltes. De fiets biedt wel perspectieven: zo passeert het Guldensporenpad op het bedrijventerrein.”

“We zullen ook acties op het getouw zetten. Ik denk aan het uitdelen van fluohesjes. Of een groepsaankoop voor fietsen. Verder onderzoeken we de mogelijkheid om op Evolis een deelfietssysteem op poten te zetten. Een systeem dat past bij het bedrijventerrein, iets wat innovatief is. Zoals een fiets waarvan je het slot met een applicatie op je smartphone kan openen.”

De bedrijven zelf doen ook hun duit in het zakje. Zo voorzien ze allemaal een fietsenstalling op hun terrein en velen zullen ook de nodige douches en lockers voorzien. “Een teken dat de bedrijven voor de volle 100 procent achter deze aanpak staan. Die 102.000 euro zal alvast goed besteed worden om het de fietser zo comfortabel mogelijk te maken“, besluit Jeroen.

Ook Hoog Kortrijk promoot de fiets

Niet alleen op en rond Evolis is het filerijden tijdens de spitsuren, ook op Hoog Kortrijk (AZ Groeninge, Kennedy- en Beneluxpark, red.)is dat het geval. Ook daar is het zo dat de medewerkers van de bedrijven daar in groten getale met de wagen komen. “Ook op Hoog Kortrijk willen we de fiets promoten”, legt Jeroen Vanthournout van intercommunale Leiedal uit. “Er is daar met bijvoorbeeld het Bruyningpad ook een mooi fietspad dat het Kennedy- en Beneluxpark met het centrum verbindt. Uit een rondvraag is echter gebleken dat velen het Bruyningpad niet kennen. Daarom organiseren we op woensdag 18 april een fietsmoment naar dat pad. Er zal een 50-tal deelfietsen beschikbaar zijn, maar iedereen kan ook gewoon de eigen fiets meebrengen.”

Op Hoog Kortrijk is Leiedal samen met de grote spelers ook bezig om een carpoolplatform te ontwikkelen. “We bekijken of medewerkers van hetzelfde of zelfs van verschillende bedrijven niet samen naar het werk kunnen komen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier