Be Delicious moet Belgische artisanale voedingsproducten promoten in buitenland

Be Delicious © Piet De Kersgieter
Redactie KW

Intussen worden al zeven producenten verenigd via dit initiatief, de bedenkers komen uit West-Vlaanderen.

Be Delicious is het nieuwe ‘kindje’ van Herwig Dejonghe. De voormalige ceo van Pinguïn uit Westrozebeke verliet in 2014 Greenyard Foods, maar zijn passie voor voeding is hij niet kwijt. Samen met collega-voedingsondernemer Christof Malysse en Roeselarenaar Sebastiaan Vanneste is hij de drijvende kracht achter Be Delicious. Aanvankelijk begonnen om de Belgische garnaalkroketten te promoten in het buitenland, zijn intussen al zeven producenten van Belgische artisanele voedingsproducten de samenwerking aangegaan. De betrachting is die producten een meer prominente plaats te bieden op de internationale menukaart.

Het gaat om Antartic Foodies (garnaalkroketten), Délice Malysse – Lobster Fish (garnalenbisque), Slagerij Dierendonck (potjesvlees), kaasgroothandel Triporteur (Flandrien-kaas), Dely Wafels (Brusselse wafels), Chocolaterie Dumon (Belgische chocholade) en Cidrerie Ruwet (cider). Bedoeling is het samenwerkingsverband in 2016 voort uit te breiden.

Veel van die producenten zijn relatief klein, waardoor de middelen, knowhow en tijd ontbreken om het buitenland te gaan verkennen, met Be Delicious kan dat wel. Herwig Dejonghe wil onder meer samenwerken met de Belgische ambassadeurs en denkt ook aan pakketten om de catering op buitenlandse evenementen te verzorgen. In een verder stadium zou het de bedoeling zijn meer Belgische producten in de buitenlandse winkels te krijgen.

(FV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier