Rubriek Economie

Bart Caron stelt zich vragen bij aantal onteigeningen in Menen voor 'handvol schepen'

30/05/17 om 21:50 - Bijgewerkt om 21:49

De Budabrug in Kortrijk gaat gemiddeld 4 tot 7 keer per dag op en neer. Zo blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Bart Caron (Groen) opvroeg bij Minister Weyts (N-VA).

Bart Caron stelt zich vragen bij aantal onteigeningen in Menen voor 'handvol schepen'

"Op basis van dergelijke cijfers lijkt het me maatschappelijk niet meteen verantwoord om in Menen 100 tot 200 woningen te onteigenen voor de bouw van een hoge, vaste brug," aldus Caron.

De geplande onteigening en sloop van de woningen in Menen roept veel commotie op, zeker nu blijkt dat het Franse gedeelte van de Seine-Schelde-verbinding - waarbinnen de Vlaamse Leiewerken kaderen - op losse schroeven staat. De nieuwe Franse premier, Édouard Philippe, is immers een vurig tegenstander van het nieuw te graven kanaal dat een verbinding moet vormen tussen het Scheldebekken en het Seinebekken voor schepen met 3 lagen containers.

"Als we kijken naar de planning op Frans grondgebied, dan zal het op zijn minst tot 2050 duren alvorens er een schip met drie lagen containers over de Franse grens zal kunnen varen," stelt Caron vast. " Als het al zover komt. Want ook in Frankrijk wordt er alom bezuinigd en dan is een kanaal van enkele miljarden misschien wel een gemakkelijk te schrappen kost. Zeker wanneer dat kanaal, volgens de Franse premier, dan ook nog eens slecht is voor de Franse economie."

De Budabrug in Kortrijk heeft een doorvaarhoogte van iets meer dan 4,50 meter. Gemiddeld passeren er per dag dus slechts een handvol schepen die hoger zijn. En hoe dan ook zijn deze schepen allemaal lager dan 5,70 meter, de vrije doorvaarhoogte van de stroomopwaarts gelegen spoorwegbrug 'De 3 duikers'. De bestaande brug in Menen is amper 20 centimeter lager dan 'De 3 duikers'.

"Zolang er geen 100% zekerheid is over de internationale toekomst van het containertransport, lijkt de bouw van een hoge vaste brug in Menen, met alle onteigeningen vandien, mij een maatschappelijk onverantwoorde investering," besluit Bart Caron. "Hoe groot mijn liefde voor de binnenvaart ook is."

Meer nieuws uit

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks twee updates in uw mailbox met het belangrijkste nieuws uit West-Vlaanderen, aangeboden door de redactie van KW!