160 banen worden geschrapt bij Bombardier Brugge, activiteiten liggen stil

© BELGA
Redactie KW

De activiteiten bij trein- en trambouwer Bombardier in Brugge liggen momenteel stil en er zal vandaag ook niet meer gewerkt worden. Een lid van de Europese directie uitleg kwam vandaag uitleg geven over de toekomstperspectieven. 160 banen zouden geschrapt worden.

De 423 arbeiders en bedienden van Bombardier Brugge hebben deze ochtend het werk neergelegd. Deze ochtend heeft de Europese vestiging van Bombardier op een speciale ondernemingsraad aangekondigd dat er opnieuw banen sneuvelen in Brugge. Dat er jobs zouden geschrapt worden, werd al maanden gevreesd door de vakbonden. Want Bombardier wil in Brugge enkel nog trams en treinen assembleren. De productie en ondersteunende diensten verhuizen naar Frankrijk en Tsjechië. Nu blijkt dat Bombardier 160 banen wil schrappen: bij de 240 arbeiders moeten er 90 weg, bij de 183 bedienden en kaderleden zullen er 70 jobs minder zijn.

Ik vraag mij wel af hoe Bombardier alles praktisch zal kunnen regelen

Volgens ACV-vakbondsman Luc Logghe worden ook 40 tijdelijke contracten vroegtijdig geschrapt: “Het banenverlies staat los van het al dan niet binnenrijven van het contract voor de kusttrams. De afvloeiingen zullen gebeuren tussen nu en de lente van 2018. Hoe dan ook zullen er veel naakte ontslagen zijn. Er wordt de komende weken onderhandeld om de wet Renault toe te passen en Bombardier Brugge het cachet van bedrijf in herstructurering te bezorgen. Zo kan een echt herstructureringsplan opgesteld worden, met ontslagvergoedingen en outplacement van afgedankte arbeiders en bedienden. Ik vraag mij wel af hoe Bombardier alles praktisch zal kunnen regelen. Nog tot eind dit jaar is er veel werk met de bestelling van negen treinrijtuigen. Als er arbeiders vroeger ontslagen worden, kan dat contract niet uitgevoerd worden en riskeert Bombardier een zware schadevergoeding.”

Geleid vanuit Frankrijk

Twee maanden geleden kreeg het personeel op een Europese ondernemingsraad in Derby al te horen dat de vestiging in Brugge niet zou gesloten worden. Anderzijds werd duidelijk dat er toch heel wat veranderingen zouden doorgevoerd worden, wat een weerslag zou hebben op het personeel, vooral voor de bedienden. De Europese directie liet namelijk weten dat tegen eind 2018 de Brugse afdeling geleid zou worden vanuit het Franse Crespin.

Jammer voor industrieel weefsel in Brugge

Ondertussen stromen ook de reacties vanuit politieke hoek toe. Dit is heel erg voor de tientallen werknemers en hun familie”, reageert Pol Van Den Driessche, lijsttrekker voor N-VA bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen. “Ik hoop dat zij snel terug een andere, goede job vinden. Ik voel met hen mee, ook al omdat ik het bedrijf al jaren van nabij volg en ik als politicus alles ondernam wat mogelijk was. Een deel van mijn familie werkte er jarenlang en zelfs mijn vrouw verdiende er een jaar lang haar brood. Dit is ook een bijzonder jammere evolutie voor het industriële weefsel in Brugge. Ooit werkten bijna 3000 mensen voor “de Brugeoise”.”

Soms bekruipt me het zeer onaangename gevoel dat de internationale directie van Bombardier nog maar weinig geeft om de Brugse vesting

“Wat de verdere toekomst is van dit nochtans internationaal gereputeerde bedrijf, vraag ik mij ook af. Deze ontwikkeling maakt tegelijk duidelijk dat er dringend nood is aan een taskforce in en voor Brugge om (hoog)technologische bedrijven naar Brugge te halen. Al jaren wordt er door opeenvolgende stadsbesturen over een Headquarter Zone gesproken, zonder enige resultaat. Het is duidelijk dat deze beslissing los staat van de hangende bestelling van De Lijn en meer te maken heeft met interne beslissingen bij Bombardier. Soms bekruipt me het zeer onaangename gevoel dat de internationale directie van Bombardier nog maar weinig geeft om de Brugse vesting.”

Loze verklaringen

Schandalig, zoiets heet een vestiging uitkleden”, reageert Annick Lambrecht, federaal parlementslid voor SP.A. “Bombardier is een bedrijf dat topkwaliteit leverde dankzij werknemers van topkwaliteit. De ministers Peeters, Bourgeois, Weyts en Bellot zijn hun beloftes niet nagekomen en zijn schromelijk tekort geschoten. Het is bij loze verklaringen gebleven. Honderden mensen die rechtstreeks of onrechtstreeks werken voor Bombardier en hun gezinnen rekenden tevergeefs op de doorzetting en daadkracht van onze ministers om wat contractueel was vastgelegd (de bouw van 445 dubbeldekstreinen van begin tot einde in de vestiging in Brugge, red.) ook uit te voeren. Dit is nog maar eens tekenend hoe onze regeringen het werk waarderen van mensen die elke dag keihard hun best doen. Het is onaanvaardbaar dat nu naar de buurlanden wordt uitgeweken voor treinen, bussen en trammen die in België zullen worden gebruikt.”

Garanties nodig

Federaal volksvertegenwoordiger Franky Demon spreekt van een bloedbad dat vermeden had kunnen worden. “De onweerswolken boven Bombardier zijn vandaag groter dan ooit. Er moet nu snel duidelijkheid komen over de orders van De Lijn en NMBS. Er is nog altijd onduidelijkheid of de dubbeldektreinen nu volledig in Brugge gebouwd zullen worden. Het order van De Lijn, goed voor 145 tramstellen en eventueel nog een vervolgorder, zou nu toch naar de Spaanse firma CAF gaan. Ook hierover moet De Lijn snel en duidelijk communiceren. Het personeel moet weten waar het aan toe is en niet aan het lijntje gehouden. De komende weken moeten de nodige gesprekken opgestart worden en modaliteiten gegeven worden voor de werknemers en er moeten garanties komen voor het verder openblijven van de site.”

(SVK/BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier