150 leveringen per week in ‘pakjesmuur’ van Unilin

Een aantal Unilin-medewerkers dat vaak gebruik maakt van de Bringme Box: v.l.n.r.
Redactie KW

De eindejaarsperiode is pakjestijd, ook voor de werknemers van Unilin. In de hoofdzetel in de Ooigemstraat maakt men sinds ruim een jaar gebruik van de Bringme Box, een heuse ‘pakjesmuur’, waar het personeel zijn bestellingen kan laten leveren.

Deze reportage maakt deel uit van ons ‘Dossier December Pakjesmaand‘.

Unilin, producent van onder meer Quick-Step-laminaatvloeren, samengesteld parket en vinylvloeren, streeft voor zijn medewerkers een goede balans na tussen werk en gezinssituatie. “Zo willen we hen, zeker deze tijd van het jaar, de rush naar het postkantoor of een ander afhaalpunt voor hun eindejaarscadeautjes besparen door hen de kans te geven bestelde pakjes hier te laten toekomen”, vertelt Lien Vandelanotte.

Het systeem werkt heel eenvoudig: de medewerkers plaatsen hun bestelling online bij eender welke leverancier en een koerier brengt het pakket naar het bedrijf. “De koeriers, die 40 vakjes van diverse groottes ter beschikking hebben, plaatsen de pakjes in de Bringme Box. De medewerker krijgt vervolgens automatisch een melding via e-mail en app dat zijn of haar pakje geleverd werd.”

“Zo besparen we medewerkers bezoek aan postkantoor of ander afhaalpunt”

“Het gebeurde al eens dat er drie vakjes openden toen ik mijn naam ingaf”, lacht Pascal Pauwels. Hij maakt heel vaak gebruik van de Bringme Box. “Momenteel tel ik nog 14 openstaande bestellingen die hier nog tegen Kerstmis geleverd moeten worden. Dat betekent dat ik me dagelijks aan een pakje mag verwachten”, zegt de 47-jarige Kerkhovenaar. Wat hij dan zo allemaal bestelt? “Vooral elektronica en ik heb twee dochters die AliExpress hebben ontdekt voor kledingartikelen en kleine make-upspullen. Goedkoop én handig, want ik maakte het al mee dat een bestelling bijna teruggestuurd werd naar Nederland omdat ik niet thuis was om ze te ontvangen.”

Vooral de medewerkers in het hoofdgebouw vinden hun weg naar de ‘pakjesmuur’. Meer dan de helft van hen ontving al eens een bestelling op het werk. Zo ook Robin Geenens (32). “Ik krijg wekelijks een pakje binnen via de Bringme Box. Zonet heb ik een pakket met kleren uitgehaald voor onze pasgeboren dochter Jeanne”, aldus de Waregemnaar.

Unilin beschouwt de ‘pakjesmuur’ als een investering in zijn belangrijkste goed: het personeel. “Veel medewerkers laten op hun naam ook bestellingen van hun partner in onze Bringme Box leveren. Dat kan perfect. Het is bovendien een mooi en innovatief designproduct, dat perfect past bij ons bedrijf. Sinds we de Bringme Box in november vorig jaar in gebruik namen, komen we aan gemiddeld 150 geleverde pakjes per week. Ik heb zo het gevoel dat dat aantal de komende weken nog fors zal stijgen”, lacht Lien Vandelanotte. Ook in de Unilin-divisie Insulation in Desselgem werd recent een ‘pakjesmuur’ geplaatst.