“Dorp wordt onleefbaar door groei Plopsaland”

Redactie KW

De dorpsraad van Adinkerke benadrukt in een open brief dat men vooral vlug een oplossing wil zien voor de verkeersoverlast in Adinkerke. De verkeersoverlast wordt vooral veroorzaakt door de files van en naar het steeds populairder wordende Plopsaland.

Aanleiding van de open brief was de persmededeling van minister Crevits midden januari, waarin ze liet weten dat er een studie komt over de verkeersomleiding van de dorpskern. „De studie is een goede zaak, maar mag niet als bedoeling hebben om alles op de lange baan te schuiven”, zeggen Etienne Breem en Willy Zoete namens de dorpsraad.

400.000 euro voor studie

Vlaams minister Hilde Crevits investeert een kleine 400.000 euro in een studie die moet leiden tot de omleiding van de Adinkerkse kern. „Die omleiding is noodzakelijk om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de regio te verhogen”, lezen we in haar persmededeling. Etienne Breem en Willy Zoete vinden de studie een goede zaak. „Met de dorpsraad vinden wij ook dat de studie niet de bedoeling mag hebben om alles op de lange baan te schuiven en de inwoners van Adinkerke weer te sussen en met een kluitje in het riet te sturen. Ook zou die studie vooral rekening moeten houden met de mening van de inwoners, wat bij de Vectris-studie niet is gebeurd.”

“Dorp Adinkerke wordt onleefbaar”

„Het dorp Adinkerke verstikt steeds meer en wordt onleefbaar”, vrezen Zoete en Breem, die de algemene visie van de dorpsraad uiteendoen. „Wanneer wordt de draagkracht van het dorp overschreden? Als Plopsaland zelf zegt dat er nu al een miljoen bezoekers per jaar zijn en een toename met zoveel procent, gaat dat op zich gepaard met een toename van de overlast. Maar het gaat niet alleen om de uitlaatgassen en de lawaaihinder door het drukke verkeer. Ook lawaaihinder van de attracties en angstkreten van mensen, vuurwerk, opgezweepte mensen die na de nocturnes door de Stationstraat naar huis razen met de auto, parkeerproblemen voor de buurtbewoners, enzovoort horen tot onze zorgen.”

„Keuzes maken”

“Als men het toch groots wil zien, kan men een nieuwe afrit van de autosnelweg maken ter hoogte van de Cappoenstraat. Als men ervoor kiest om Plopsaland steeds verder te laten uitbreiden en om De Panne steeds verder te doen groeien, dan is deze optie volgens ons veruit de beste, want dan is een ontsluiting ook naar de Oosthoek mogelijk. Op korte termijn is volgens ons echter een gunstige prijscombinatie van openbaar vervoer en de toegangsprijs voor Plopsaland de enige oplossing.”

Wat als Maya de Bij komt?

Steve Van den Kerkhof, algemeen directeur van Plopsaland vertelt dat ze met Plopsaland acht jaar geleden op zoek zijn gegaan naar een oplossing voor het mobiliteitsprobleem. „Toen waren er 500.000 mensen die ons park in Adinkerke bezochten op jaarbasis. We zijn uiteindelijk op weg naar een bezoekersaantal van 1,5 miljoen tegen 2015. Nu zijn we dus halfweg. We zijn heel blij dat minister Crevits nu de moeite neemt om een studie te laten uitvoeren. Wij hebben tot nu toe ook initiatief om een oplossing te vinden gesteund. De verkeersomleiding is inderdaad nog meer dan ooit nodig, omdat we binnen twee jaar het karaktertje Maya De Bij lanceren. Het programma rond Maya De Bij zal ook in Frankrijk uitgezonden worden op de nationale televisie, dus we verwachten ook een enorme toeloop van Franse gezinnen.”

„Volgens ons is het aan de overheid om ervoor te zorgen dat de dorpsbewoners geen hinder ondervinden van de uitbreiding en is het ook nog steeds perfect mogelijk om het pretpark te laten bereiken op een manier dat we niet door de dorpskern moeten.”… (NH)

Uitgebreide versie in Krant van West-Vlaanderen (Editie Het Wekelijks Nieuws Kust) van vrijdag 5 februari 2010

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier