Dode hoek belangrijkste oorzaak van ongeval vrachtwagens met zwakke weggebruikers

Redactie KW

In bijna de helft van ongevallen tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers speelt de dode hoek een rol. Dat blijkt uit een diepte-analyse van 135 verkeersongevallen tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers op gewestwegen in West- en Oost-Vlaanderen.

Voor het eerst werd een onderzoek rond ongevallen met vrachtwagens en zwakke weggebruikers zo gedetailleerd gevoerd. Voor elk onderzocht ongeval werden algemene kenmerken, voertuigkenmerken, kenmerken van de weggebruikers en van de infrastructuur verzameld. Van de onderzochte ongevallen was bijna de helft heel ernstig : een vijfde met dodelijke afloop, een vierde met zware verwondingen en altijd was de zwakke weggebruiker het slachtoffer. Verder blijkt dat de slachtoffers vooral 11- tot 20-jarigen zijn en senioren. Ruim meer dan de helft van de slachtoffers waren fietsers, 27 procent bromfietsers en 8 procent voetgangers. Bij 65 van de 135 onderzochte ongevallen speelde de dode hoek een relevante oorzakelijke rol.

Verschillende oorzaken

Uit het onderzoek blijkt dat verschillende oorzaken aan de basis liggen van ongevallen tussen vrachtwagens en zachte weggebruikers. Zo zijn fietspaden langs gewestwegen nog niet altijd aangepast aan de wegomgeving en is de inrichting van kruispunten niet altijd toereikend. Voor de vrachtwagenbestuurder is een goed kijkgedrag aan kruispunten van groot belang. Voor de zachte weggebruiker tenslotte speelt gevaarlijk rijgedrag soms mee.

Initiatieven

“Om dodehoekongevallen te vermijden moet er blijvend aandacht gaan naar infrastructuur, opleiding van vrachtwagenchauffeurs en verkeerseducatie van jongeren en senioren”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Zij zal daar in de toekomst verdere initiatieven voor nemen.

(A.D.)

Meer vanavond op Focus vanaf 18u00

Dode hoek belangrijkste oorzaak van ongeval vrachtwagens met zwakke weggebruikers

Bekijk hier de reportage

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier