Dampoortsluis voorlopige oplossing voor ontsluiting haven Zeebrugge

Redactie KW

De havenbedrijven in Zeebrugge dringen sterk aan op de realisatie van het Schipdonkkanaal voor de binnenscheepvaart. Maar Vlaams minister Crevits houdt nog even de boot af. Als voorlopige oplossing wordt de Dampoortsluis op de ringvaart in Brugge aangepakt en komt er een tunnel op N31 in Lissewege.

Sluizen

De haven van Zeebrugge heeft het op één na beste jaar ooit achter de rug met groeiende roro-trafieken en nog meer autoschepen met o.a. de 3 miljoenste Toyota. Dat bleek op de jaarlijkse havenreceptie. Maar de ontsluiting naar het hinterland blijft een heikel punt, ook al wordt de N31 Brugge – Zeebrugge aangepakt. De ontsluiting van de haven via de binnenscheepvaart is goed voor maar 6% van de trafieken en dat is bedroevend weinig. De ringvaart in Brugge blijft een knelpunt en dus zal nu eerst de Dampoortsluis aangepakt worden. “Het is eigenlijk niet meer van deze tijd dat er 2 bruggen tegelijk open moeten om een schip te laten passeren. Het is mijn bedoeling om daar op korte termijn te kijken op welke manier we daar tot renovatie of vervanging kunnen overgaan”, zegt Vlaams Minister van Openbare werken en Mobiliteit Hilde Crevits.

Schipdonkkanaal

De containertrafieken in Zeebrugge blijven status quo. Rotterdam stijgt met meer dan 1 miljoen containers en wordt de grootste concurrent. Het havenbestuur en de havenbedrijven dringen nog maar eens aan op de realisatie van het Schipdonkkanaal. “Dat dossier sleept nu al decennia aan. En als wij uiteindelijk de toekomst van de haven willen veilig stellen, moeten er eens knopen doorgehakt worden”; zegt Erna Vienne, van APZI, de vereniging van de havengebruikers. Dat vindt ook Marc Lanckriet van de transportfirma DD Trans : “De grote containerschepen komen al toe in de haven en wij moeten helaas vaststellen dat het niet efficiënt kan om al deze containers naar het binnenland te brengen”.

Minister Crevits : ” Ik heb hier vanavond unisono pleidooien gehoord voor een sterke binnenvaartontsluiting en in het bijzonder voor het Schipdonkkanaal. Als je natuurlijk de grenzen van Brugge voorbij gaat, dan zie je dat het draagvlak voor dit project niet op alle plaatsen even groot is. Er is sowieso naast studiewerk nog heel veel ander werk”. De studie ligt nu op tafel bij de Vlaamse regering. Wordt vervolgd in februari.

(S.S./A.D.)

Bekijk hier de reportage

Meer vanavond in het nieuws op Focus vanaf 18u00

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier