Vogelbescherming Vlaanderen vindt kunstwerk met 11 levende oehoes ‘irrelevant en ongepast’

Redactie KW

Kunstenaar Koen Vanmechelen reageert verwonderd en zegt dat hij net dezelfde boodschap deelt rond dierenrechten en natuurbescherming.

Vogelbescherming Vlaanderen zegt niet gelukkig te zijn met het feit dat kunstenaar Koen Vanmechelen elf levende oehoes gebruikt voor de expo ‘Combat@CWRM’, een herdenkingsproject rond de Eerste Wereldoorlog.

Een bronzen ei in een met grote vogelpoten ineengevlochten vogelnest staat centraal op de expo. Het monumentale kunstwerk staat in een bunker, verlicht met rode neon en daar vliegen elf oehoes rond. “Ook al zijn de tentoongestelde uilen volgens de kunstenaar in gevangenschap geboren en reglementair geringd en zou hij beschikken over de nodige vergunningen, toch vindt Vogelbescherming Vlaanderen het gebruik van deze schitterende dieren voor een expo als deze over de Groote Oorlog irrelevant en ongepast”, zegt directeur Jan Rodts (Vogelbescherming Vlaanderen). De natuurvereniging voert al een tijdje campagne tegen het houden van roofvogels en uilen in gevangenschap en tegen het organiseren van roofvogeldemonstraties en shows.

Kunstenaar Koen Vanmechelen reageert verwonderd en had liever met de organisatie samengezeten om erover te praten. “Ik vrees dat ik diegene ben die in dezelfde boot zit als hen, want ik ben voor dierenrechten en natuurbescherming en laat dat ook zien in mijn werk”, reageert de kunstenaar. “Ik begrijp dat zij hun taak opnemen om daar voor in te staan, maar samen konden we misschien een educatief luik rond het thema maken.”

Vanmechelen benadrukt dat de dieren, die in gevangenschap geboren zijn, een veel grotere bewegingsruimte hebben dan andere uilen in gevangenschap. Het rode neonlicht zou hen ook niet storen, zeggen biologen die Vanmechelen contacteerde.

Het kunstwerk toont hoe mensen in oorlog zich van hun ruwste kant laten zien, de uilen zijn daarin zowel een symbool van wijsheid als een symbool van domheid.

(BELGA)