Regisseur Freek Quartier: “We mikken met De Fabeltjeskrant nu ook internationaal”

Redactie KW

Het nieuws dat De Fabeltjeskrant, het populaire kinderprogramma uit de jaren 70 en 80, opnieuw op het scherm zal verschijnen, vervulde heel wat mensen met nostalgie. De 33-jarige Bellegemnaar Freek Quartier speelt bij die terugkeer een belangrijke rol.

Freek Quartier woont met echtgenote Davine Vandenbogaerde, die zelfstandig grafisch ontwerper is, en hun twee kinderen Otis (4) en Flynn (1,5) in Bellegem. Hij studeerde animatiefilm aan het Rits en in zijn vrije tijd speelt hij keyboard. Hij is animatieregisseur voor verschillende projecten, onder andere als art director voor een serie die nu op de Italiaanse openbare omroep loopt. Momenteel werkt Freek bij Grid in Gentbrugge, die een animatieserie van De Fabeltjeskrant maakt. De reacties zijn alvast veelbelovend. “Het is alsof iedereen hierop zat te wachten“, stelt Freek.

De Fabeltjeskrant

In De Fabeltjeskrant van vroeger werd er met poppen gewerkt. “Poppenspelers zaten met hun handen in de poppen van onder het decor te spelen en acteurs spraken de stemmen in. Nu wordt er een compleet ander proces gevolgd en maken we van De Fabeltjeskrant een animatieserie. De vroegere verhaaltjes worden eigentijds gebracht.”

Regisseur Freek Quartier:

“Destijds waren de verhaaltjes gebaseerd op de lokale actualiteit en iedereen keek op hetzelfde moment. De stemmen werden ingelezen, het poppenspel werd gefilmd en een paar dagen later kon alles op antenne. Nu wordt er een totaal ander proces gevolgd en duurt het maanden eer een aflevering af is. De verhaaltjes moeten tijdlozer zijn en aangepast aan het aanbod van nu. We mikken deze keer ook op een internationaal publiek.”

“Als Otis eens naar televisie kijkt, kijk ik wat er werkt voor een kindje van die leeftijd”

Frisse designs

Freek en zijn team probeerden de essentie van de karakters te vatten. “Als je ze ziet, herken je hen, maar als je een vroeger en een hedendaags figuurtje naast elkaar zet, zie je een groot verschil. Je moet niet meer afkomen met iets wat oubollig is enkel omwille van de nostalgie. We behielden het uitzicht van de vilten figuren, die nu armen hebben die bewegen. Ze kunnen nu ook rondstappen. Als je filmpjes van vroeger bekijkt, zie je dat ze toen over het decor schoven. Een goed voorbeeld is juffrouw Ooievaar, die nu op stelten staat.”

Regisseur Freek Quartier:

Volgend najaar zou een special van 25 minuten op televisie komen en de reeks zou starten in 2019. “Momenteel zijn we een pilootaflevering aan het testen om te zien of alles klopt met het concept dat we in ons hoofd hebben.” Freek kan de reacties thuis alvast ook testen. “Als Otis eens naar televisie kijkt, kijk ik wat er werkt voor een kindje van die leeftijd”, zegt Freek.

Snaveltjes toe

Als regisseur begeleidt Freek het hele proces. Hij bekeek al veel van de vroegere episodes. “We keken wat de charme ervan was en wilden opnieuw iets dat dynamisch en tof is voor de kinderen, maar waar ook de ouders over de schouder kunnen meekijken. Dat was het grote succes van De Fabeltjeskrant. Je kon er met de hele familie naar kijken.”

Zelf herinnert Freek zich niet dat hij naar de serie keek. “Dat beschouw ik als een voordeel. Ik hang niet vast aan die nostalgie en kan alles objectief bekijken.” Wie alvast blijft, is Meneer de Uil. Hij blijft zijn functie als alwetende verteller die de scènes aan elkaar knoopt behouden en eindigt met zijn legendarische zinnetje: “Oogjes dicht en snaveltjes toe…!”

(Els Deleu)