Oostends bedrijf valt in de prijzen bij Google

© Getty Images
Redactie KW

Ondersteund door wereldspeler Google zal het Oostendse jonge bedrijf Nuvia een systeem voor Virtual Reality-storytelling uitwerken voor uitgever Sanoma. Het Google Digital News Initiative steunt dit project met een beurs van 300.000 euro.

De Sanoma-merken voor vrouwen en home&deco – waaronder Flair, Libelle, Feeling en vtwonen – bieden al multimediale content aan op verschillende online en social platformen. Dit VR-project, gesteund door het Google Digital News Initiative, laat toe ook immersieve Virtual Reality-content te ontwikkelen, wat enerzijds de ervaring van lezers verbetert en anderzijds de mogelijkheden voor adverteerders vergroot. Frederik De Swaef, hoofdredacteur van Flair, is enthousiast over de mogelijkheden. “Onze journalisten zullen op een snelle manier sterke Virtual Reality-verhalen kunnen ontwikkelen met verschillende types 3D- en 2D-content, denk maar aan 360°-beelden in combinatie met foto’s en geluid. Zo bieden we een nieuwe beleving aan onze miljoenen lezeressen, die online en via een Virtual Reality-bril onze interessante verhalen kunnen ontdekken.”

Eerste resultaten na de zomer

“VR-journalistiek wint aan belang en vindt stilaan haar plek binnen de werking van de redacties”, aldus Bart Verhaegen van Nuvia. “Nuvia zal Sanoma ondersteunen met een op maat gebouwd en gebruiksvriendelijk platform dat perfect past binnen de journalistieke werking.” De Virtual Reality-content zal uitgewerkt worden voor de vele domeinen waar de merken van Sanoma actief zijn, zoals lifestyle, gastronomie, luxe, beauty, gezondheid, actualiteit en cultuur. De eerste resultaten van het VR-storytellingproject verschijnen na de zomer.

Innovatieve stad

Nuvia en start-up Flanders Coast kregen enkele weken geleden een subsidie van het Economisch Huis Oostende van 20.000 euro omdat ze door een jury van bedrijfsleiders erkend werden als een startend innovatief bedrijf in Oostende met sterke groeimogelijkheden. Ze gebruikten deze subsidie onder meer om een kantoor te huren in het Jet Center. “De veel grotere ondersteuning van Google versterkt uiteraard ons geloof dat Bart Verhaegen en zijn teams iets moois kunnen uitbouwen in binnen- en buitenland vanuit Oostende op het vlak van Virtual Reality”, stelt Gunther Vanpraet, ceo van het Economisch Huis Oostende. “Hun succes zet ook Oostende als innovatieve stad in de verf.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier