Kunsttriënnale bezorgt Brugge beter imago

Redactie KW

Dat blijkt uit een bevraging van het studiebureau MAS die dinsdag werd voorgesteld. Het was de eerste keer sinds 1974 dat Brugge opnieuw een kunsttriënnale organiseerde.

Het studiebureau MAS bevroeg samen 800 verblijfs- en dagjestoeristen. Er werden ook nog 210 Bruggelingen gebeld. Uit het onderzoek blijkt dat 95 procent van de bezoekers die tijdens de triënnale de binnenstad bezochten enkele kunstwerken van de Triënnale bekeken.

Elf procent meent zelfs dat ze alle kunstwerken hebben bezocht en voor 4 procent van de bezoekers was het kunstevenement een van de redenen, of zelfs de belangrijkste reden, om naar Brugge te gaan.

Voor Brugge was dat niet het initiële opzet. Het was de ambitie om bezoekers en bewoners door de integratie van kunstwerken in de binnenstad te laten kennismaken met een ander gezicht van Brugge. De stad wou via de Triënnale haar internationaal imago verdiepen, want Brugge wordt vooral gezien als een historische stad, en niet meteen als een moderne of trendy stad.

Uit de cijfers blijkt dat de algemene bezoekerstevredenheid, zowel bij verblijfstoeristen als dagtoeristen beter was dan tijdens een vergelijkbaar onderzoek in 2012.

Ook de Bruggeling bleek enthousiast. 66 procent zegt de kunstwerken te hebben bezocht en 60 procent vraagt meer dergelijke initiatieven. 86 procent meent zelfs dat Brugge een positiever imago heeft overgehouden aan het kunstenevenement. “Op vlak van gewenste positionering en profilering werd met de Triënnale een goede basis gelegd waarop bij een volgende editie verder kan worden gebouwd”, meent Brugge.

(BELGA – Foto a-MVN)