“Kostprijzen van bands zijn sterk gestegen”

Koen Meersseman met Luc De Vos, die te gast was op Bezemrock amper drie maanden voor zijn overlijden in 2014. (Foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Bezemrock begon in 2007 met een budget van 3.000 euro, maar voor de jubileumeditie van 2016 was dat al een vijftienvoud daarvan. “Opvallend is dat een internationale topdj de helft goedkoper is dan een Belgische topband”, zegt mede-organisator Koen Meersseman.

Dit artikel maakt deel uit van ons ‘Dossier Overleven als Artiest‘.

Bezemrock vindt op 11 en 12 augustus al voor twaalfde keer plaats en verwelkomt dit jaar onder meer toppers als Regi, The Kids, Sylver, Starflam en Yves Deruyter. Bij de start in 2007 waren De Vliegende Spetter, Dick Black en DJ Smetje illustere namen op de affiche. “Bezemrock is in 2007 opgericht met een budget van minder dan 3.000 euro”, zegt mede-organisator Koen Meersseman. “Ongeveer 1.000 euro was voor de artiesten, dus de vaste kosten namen toen nog de overhand in de budgetverdeling. Vijf jaar later mocht je al rekenen op een vervijfvoudiging van het budget. Af en toe konden we al een bekende naam konden boeken waardoor het festival verder kon groeien. Tijdens onze jubileumeditie van 2016 kun je het budget op net iets minder dan het vijftienvoud staven waarbij de gages van de groep meer dan de helft van het totale budget inhouden. Het aandeel van de vaste kosten steeg niet even snel ten opzichte van de kosten voor de groepen, onder meer door het spreiden van het festival over twee dagen.”

Airplay op radio

“Het is niet evident om een trend te zien in de gages van artiesten”, vervolgt Koen. “Hiervoor zou je dezelfde artiest met dezelfde populariteit jaar na jaar moeten vergelijken. Het is ongelooflijk hoe gages van bands omhoog en naar beneden kunnen gaan als gevolg van hun airplay op de radio, vraag of populariteit. Het is ook vaak een kwestie van een vertrouwensband opbouwen met een boekingskantoor, maar dan nog moet je hopen dat het festival uit de buurt net niet dezelfde naam boekt.”

Het is ongelooflijk hoe gages van bands omhoog en omlaag kunnen gaan

Ondertussen heeft Bezemrock een succesformule gevonden. “Wij organiseren een 90’s danceavond op vrijdag met internationale toppers. Op zaterdag organiseren we een rock/popfestival met Belgische kleppers. Het is opvallend dat een internationale topdj minder dan de helft van een Belgische toprockband kost. In vergelijking met dj’s is het heel duur geworden een topact te boeken in de rockscene. Het is dan ook niet evident om die gemaakte kosten terug te verdienen. Dit lukt iets makkelijker met dj’s. Ergens is dat ook logisch, een muziekgroep bestaat meestal uit meerdere groepsleden. Dit is volgens mij een van de belangrijkste redenen waarom we de laatste jaren heel wat nieuwe dance- en elektrofestivals hebben zien ontstaan.”

Belgische toppers

“De kostprijzen van rock- en popbands zijn sterk gestegen de laatste jaren. Dit komt voornamelijk doordat we met Bezemrock overgeschakeld zijn op het boeken van actuele bekendere Belgische toppers. Hierdoor kom je in een hogere prijsklasse terecht. We merken inderdaad op dat de trappen – geen Belgische subtopper boeken maar een actuele topper – moeilijker worden om te nemen.”